Jesteś tutaj:

O nas Plama

Logo placówki

PLAMA GAK

Jest w Gdańsku dzielnica wieżowców i murali, a wśród nich niski, biały pawilon otoczony rzeźbami – to Plama GAK – kultura skoncentrowana w pigułce. Jest to kultowy klub o bogatej historii, w którym już od 30 lat (!) króluje zamiłowanie do sztuki, twórczości alternatywnej oraz edukacji artystycznej.

W sezonie klub Plama prowadzi repertuarowy Teatr w Blokowisku, prezentujący spektakle dla dzieci i dorosłych, organizuje koncerty, wystawy, kino plenerowe, spotkania z podróżnikami, slamy poetyckie, większe i mniejsze imprezy plenerowe oraz festiwale. Natomiast latem Plama rozlewa tę swoją skondensowaną kreatywność na cały Gdańsk, organizując Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA!

Klub chętnie wspiera też ciekawe projekty artystyczne i promuje młodych artystów.

Jeśli kiedyś znajdziesz się w okolicy Pilotów 11 – wstąp do Plamy, warto nawet dla samego artystycznego stylu tego miejsca! Poczujesz się jak zaspiańska bohema.

 

W klubie działają:

Teatr w Blokowisku

Miejsce prezentacji teatralnych wchodzące w strukturę placówki. Od października do końca maja wystawiane są spektakle teatralne dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Scena zainaugurowała swoją działalność 30 czerwca 2008 r. spektaklem „Szaleństwo we dwoje” na podstawie tekstu Eugene Ionesco. Rezydentem sceny był autorski Teatr Zielony Wiatrak Marka Branda. Scena od początku swojego istnienia działa repertuarowo. W niedziele prezentowane są spektakle dla dzieci, a w poniedziałki lub piątki dla dorosłych. Od 2022 roku scena Teatru w Blokowisku otwiera się na wydarzenia niezależne, szczególnie na artystów działających na pograniczu różnych form: teatru ożywionej formy, koncertów performatywnych, przedstawień małoobsadowych, monodramów, slamów poetyckich i inicjatyw zaangażowanych społecznie. Od roku akademickiego 2022/2023 planujemy ścisłą współpracę ze studentami Wiedzy o Teatrze oraz Zarządzania i Komunikacji w Sztukach Scenicznych oraz pracownikami naukowymi Uniwersytetu Gdańskiego.

Chcemy by Teatr w Blokowisku był przestrzenią przyjazną i inspirującą dla mieszkańców Zaspy oraz dla środowiska studenckiego i akademickiego sąsiadującego z Zaspą kampusu Uniwersytetu Gdańskiego oraz odpowiadał na wyzwania otaczającej rzeczywistości dając przestrzeń do działania młodym twórcom kultury a także wypełniał lukę na trójmiejskiej mapie kulturalnej wysokiej jakości teatrem młodego widza.

Tomasz Kaczorowski, kurator Teatru w Blokowisku: tomasz.kaczorowski@gak.gda.pl

 

Biuro Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA.

Festiwal FETA organizowany jest od 1997 r. Pierwsza edycja festiwalu miała miejsce podczas obchodów 1000-lecia Gdańska. Jako zwycięzca plebiscytu na najlepsze wydarzenie obchodów, wszedł na stałe do letniego kalendarza gdańskich wydarzeń. FETA stanowi przegląd europejskich i światowych teatrów ulicznych i plenerowych. Rokrocznie na festiwal zapraszanych jest ok. 25 teatrów, które przyciągają ok. 40.000 widzów.

Festiwal FETA jest znaną i cenioną wśród mieszkańców miasta oraz turystów imprezą kulturalną. Wydarzenie wędruje po różnych dzielnicach miasta i ma udział w zmianie ich wizerunku.

Karolina Pacewicz, główna programerka festiwalu: feta@plama.art.pl

 

Pracownie zajęć artystycznych:
Od października do maja w klubie odbywają się zajęcia artystyczne adresowane do różnych grup wiekowych: ceramika, rysunek, malarstwo, plastyka, tkanina, warsztaty bębniarskie i pianino.

Paweł Kubiak, koordynator zajęć stałych: paweł@plama.art.pl

 

Śledźcie nas na Facebooku, Instagramie, YouTube  i SoundClaud.

Galeria:

Logo

Aktualności

_18 września 2023

Współpraca z Białoszewskim to byłaby piękna katastrofa

Rozmowa Wiktorii Bronk z Marcinem Bartnikowskim, współzałożycielem Teatru Malabar Hotel na temat ...

Współpraca z Białoszewskim to byłaby piękna katastrofa

Rozmowa Wiktorii Bronk z Marcinem Bartnikowskim, współzałożycielem Teatru Malabar Hotel na temat spektaklu „Nieosobni”, który zagości na scenie Teatru w Blokowisku Gdańskiego Archipelagu Kultury już 25.09.2023 roku.

 

Wiktoria Bronk: Czym dla Ciebie jest Wasz spektakl „Nieosobni”?

Marcin Bartnikowski: „Nieosobni” to powrót do małych offowych spektakli, których nie robiliśmy od lat. Tutaj jesteśmy całkowicie samodzielni i odpowiadamy za wiele spraw. Tak było w trakcie prób, tak jest w trakcie eksploatacji. Poza mną i Marcinem Bikowskim przy spektaklu pracowała choreografka Marta Bury, muzyczka Anna Stela i odpowiedzialna za kwestie merytoryczne, edukacyjne i produkcyjne Katarzyna Szumlas.

 

WB: Czy inspirując się wystawą „Białoszewski nieosobny” również w spektaklu przyjmujecie perspektywę artystów, którzy tworzyli wraz z Białoszewskim?

MB: Odwróciłbym to stwierdzenie. My pokazujemy artystów, z którymi tworzył Białoszewski. Idąc za wystawą skupiamy się na całej grupie i fenomenie wyłonienia – w moim odczuciu niesprawiedliwym i dość przypadkowym – jednego przedstawiciela, który przyćmił resztę.

 

WB: Teatr Malabar Hotel słynie z różnorodności formy, czym zaskoczy nas tym razem?

MB:  Łączymy lalki, teatr plastyczny i teatr dramatyczny. Tutaj inspirujemy się formami Teatru Osobnego i Teatru na Tarczyńskiej. To papierowe formy różnej wielkości i występujące w różnych funkcjach jako lalki, kostiumy, dekoracje. Wszystkie zostały stworzone przez Marcina Bikowskiego.

 

WB: Co stanowiło największą trudność w procesie przygotowań do spektaklu?

MB: Jesteśmy we dwóch na scenie i we dwóch reżyserujemy. To jest koszmar aktora. Spektakl miał mieć innego reżysera, ale plany się zmieniły i zostaliśmy zdani na reżyserię własną. Bardzo pomogła Marta Bury, która w zasadzie wyreżyserowała całą sferę fizyczną w tym przedstawieniu. Jest tutaj dużo jej pomysłów także w sferze myślowej np. cała kwestia geometrii, ważna w spektaklu, nabrała dzięki niej nowych znaczeń.

 

WB: Czy człowiek żyjący w XXI wieku jest w stanie pojąć istotę Teatru Osobnego?

MB: Myślę, że jeszcze w XX wieku niewiele osób naprawdę ją rozumiało. Ja czytając Swena, Choińskiego, Białoszewskiego mam ogromne problemy z interpretacją a jestem polonistą i dramaturgiem, więc mam narzędzia i siedzę w tym intensywnie od jakiegoś czasu. Nie mogę powiedzieć, że naprawdę rozumiem ten teatr i nie sądzę, żeby powszechnie go rozumiano. Ale sztukę można odbierać poza intelektem i tak dzieje się w tym wypadku.

 

WB: Dlaczego akurat w tym konkretnym czasie powstał Wasz spektakl?

MB: Inspiracją była wystawa i rok Białoszewskiego. A odkrycie bardzo aktualnych tematów przyszło później. Bardzo ważna jest dla nas kwestia akceptacji różnorodności, akceptacji outsiderów, społeczności LGBT+, przypomnienie o tym, że jeszcze w naszych czasach kobiety często i niesłusznie są tłem dla działań męskich. Postacie Queerowe – jak Hering czy Białoszewski – kobiety świadome swoich potrzeb emancypacyjnych jak de Bouvoir i te mniej walczące o swoje miejsce jak Murawska – to dla nas bardzo ważne postaci. Persony wywołujące ważne tematy.

 

WB: Czy gdybyś miał szansę przenieść się do czasów, w których żył i tworzył Białoszewski, skorzystałbyś z niej ? Przy założeniu możliwości współpracy z nim.

MB: To byłaby piękna katastrofa. Myślę, że osobowość Białoszewskiego była bardzo dominująca, o czym świadczą burzliwe historie jego przyjaźni. Ja nie umiem pracować z kimś kto silnie dominuje, choć poddaję się reżyserom. Tutaj jednak widzę masę potencjalnych konfliktów. Wolę podziwiać i inspirować się. A podróże w czasie – zdecydowanie bym skorzystał i podziwiał siedząc na widowni w mieszkaniu Lecha Emfazego Stefańskiego a później Mirona Białoszewskiego.

 

***

Teatr Malabar Hotel powstał w 2009 roku. Od początku jest prowadzony przez Marcina Bartnikowskiego i Marcina Bikowskiego. Nazwa teatru została zainspirowana fikcyjną przestrzenią – Malabar Hotelem – występującą w trzech dramatach Witkacego: Bziku tropikalnym, Niepodległości trójkątów i Metafizyce dwugłowego cielęcia. Teksty te są pokłosiem antropologicznej wyprawy, w której Witkiewicz towarzyszył Malinowskiemu po śmierci Jadwigi Janczewskiej. Smutek i feeria tropików zainspirowały twórców teatru do własnych podróży i indyjski Malabar (wprawdzie w Mister Price Malabar Hotel znajduje się burmijskim Rangoon, które też zdołaliśmy odwiedzić i wyruszyć stamtąd w deltę Irawadi w poszukiwaniu białych krokodyli, ale to kanwa innej opowieści) stał się naszym rajem na ziemi i źródłem inspiracji.

Marcin Bartnikowski – wykładowca białostockiej filii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Aktor i dramaturg. Założyciel teatru Kompania Doomsday oraz Teatru Malabar Hotel, w którym pełni funkcję kierownika artystycznego. Zagrał w około trzydziestu spektaklach. Jest entuzjastą malabarskich klimatów.

Marcin Bikowski – aktor teatralny i filmowy. Współtwórca Teatru Malabar Hotel i Teatru Kompania Doomsday. Jest laureatem wielu nagród teatralnych między innymi: nagrody za główna rolę na XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2007 roku, Nagrody Aktorskiej im. Jaremy na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu w 2007 roku. Jest wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także laureatem Nagrody im. L. Schillera przyznawanej przez ZASP w 2008 roku.

***

 

Spektakl „Nieosobni” zostanie zaprezentowany w Gdańsku dwukrotnie w ramach cyklu Teatr w Blokowisku Gdańskiego Archipelagu Kultury (GAK Plama) 25.09 o 13:00 (dla szkół ponadpodstawowych) i o 19:00. Wstęp na spektakl o 19:00 jest bezpłatny dzięki , jednak ze względu na ograniczoną ilość miejsc obowiązują rezerwacje TUTAJ. Więcej informacji o spektaklu znajdziesz TUTAJ i na FB.

 

Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

***

 

Fot. K. Bieliński

Galeria: