Logo GAK

placówki

SUPERNOVA LIVE – muzyczny kryminał GAK

SUPERNOVA LIVE – muzyczny kryminał

|| Spektakl muzyczny ||

Fot. Piotr Wittan / gdansk.pl

Czarna komedia w rytmie rap, zainspirowana kryminalną legendą Nowej Huty. W roli MC Osiedle Anna Rau.

Akcja sztuki dzieje się w latach 40. i 50. XX wieku. W ogniu społeczno-politycznych przemian rodzi się nowe miasto. U stóp pomnika Lenina, w bezpośredniej bliskości ukaranego tym sąsiedztwem grodu Kraka, miasto-wytwór socjalistycznej chorej wyobraźni staje się matecznikiem szeregu mniejszego i większego kalibru rzezimieszków. W tej rzeczywistości swoje śledztwo prowadzi milicjant Twardowski. Z kombinacji ówczesnych kronik filmowych, komunikatów prasowych, rysunków i piosenek wyrasta absurdalno-kiczowaty świat kryminalnej Nowej Huty. Czerwone miasto ufundowane na fałszywym założeniu politycznym szczęśliwie również za sprawą bezlitośnie demaskującego ten fałsz rapu okazuje się być eksperymentem społecznym o krótkim terminie ważności.(.) już Supernova nie mruga tak mocno (.) blasku nie ma, finito, koniec z epoką sentymentu, całą na bogato. Kiedyś gwiazda tu znowu zawita, inna może, lepsza, mruczy, wypatrujcie jej kiedy będzie świtać, nad ranem, gdy wszyscy spać będą, przykryci przez nocy atrament, wzejdzie nad kleksy nocne, ponad chmur firanę, i da znów upust swym popędom, pędząc wściekle, w ognia zimnego szale, gazów i płynów nawale.

Opowieść o powstawaniu Nowej Huty i nowego społeczeństwa to opowieść o nas tu i teraz. To opowieść o formowaniu się tożsamości Polski osiedlowej. Nabiera ona dodatkowej siły dzięki miejscu realizacji Teatr w Blokowisku otoczony jest wieżowcami, wysokimi blokami. Supernova Live to krytyczna opowieść o źródłach ideologicznych społeczeństwa socjalistycznego, ale też afirmatywny zachwyt nad tym jak zmieniły się polskie blokowiska wzorem Nowej Huty stając się przyjaznymi, samowystarczalnymi organizmami.

 

Autorka: Sandra Szwarc

Reżyser: Tomasz Kaczorowski

Muzyka: Miłosz Sienkiewicz

Obsada: Anna Rau

Fot. Piotr Wittman / gdansk.pl

 

Uwaga: w inscenizacji wykorzystywane są światła stroboskopowe

Spektakl trwa:  70 minut.

Fot. Piotr Wittan / gdansk.pl

Fot. Piotr Wittan / gdansk.pl Fot. Piotr Wittan / gdansk.pl

Najbliższe terminy grania znajdziesz TUTAJ.

***

Fragment recenzji Agaty Olszewskiej Premiera w Plamie: zabawny rapowany kryminał o Nowej Hucie. Recenzja „Supernova Live” na portalu gdansk.pl:

“To zaskakujący, w całości rapowany spektakl, w którym zachwyca aktorka Anna Rau. (…) „Supernova Live” to tekst świeży, napisany błyskotliwie i z lekkością, a przy tym zabawny i pełen dystansu. Zepsuć go, oczywiście mogła, reżyseria, ale Tomasz Kaczorowski słabszych inscenizacji offowych na swoim koncie raczej nie ma – bardzo udanie zrealizował choćby ostatnią premierę na Zaspie – „Smutek & Melancholię”, nie wspominając o jego poprzednich licznych dokonaniach. Tym samym mamy teatralny sukces – to z kilku ważnych powodów. (…)
Po pierwsze, w „Supernovej…” ten trójmiejski reżyser teatralny i lalkowy ponownie ciekawie łączy środki teatru dramatycznego z elementami teatru formy, przeprowadzając nas przez wciągającą, kryminalną historię inspirowaną legendą Nowej Huty. (…) Anna Rau (…) Nie tylko samodzielnie unosi kilkanaście postaci, ale to jak to czyni, robi wrażenie. Gęsty tekst sztuki przez ponad godzinę rapuje bez zająknięcia, ze zrozumieniem i wyczuciem. Do tego śpiewa, animuje przedmioty, wchodzi w interakcje z publicznością, zgrabnie porusza się między kilkoma planami, i wiele, wiele więcej. Kobieta orkiestra, którą zdecydowanie trzeba mieć na uwadze. (…) „Supernova Live” to zdecydowanie bardzo, bardzo udana produkcja, przenosząca nas do mrocznego, ale i zabawnego świata, w którym tajemnicza zbrodnia, ukazana w niezwykle plastyczny sposób, zostaje odkryta (…). Jest w tym kameralnym, niezależnym spektaklu to, czego zabrakło mi jednak w rapowanym spektaklu muzycznym „1989” – ogromnej, szeroko komentowanej produkcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Nowa premiera Teatru w Blokowisku ma spójną narrację, ciekawie prowadzoną opowieść od punktu A do punktu B (…), i rap z prawdziwego zdarzenia, niebędący jedynie chwytem marketingowym. Bardziej niż cukierkowy (choć imponujący i powszechnie dobrze oceniany) „1989”, „Supernova Live” przypomina nieoczywistą formalnie, mroczną filmową ekranizację „Innych Ludzi” Doroty Masłowskiej, w której smutna rzeczywistość szarych blokowisk pochłania nas i przytłacza swoją prawdziwością, a to wszystko w mocno artystycznych oparach.
Prawda, pomysł i znakomite aktorstwo. Czego chcieć więcej od teatru niezależnego? Chapeau bas, Teatrze w Blokowisku.”
***
Fragment artykułu Dominika Gaca Gdzie się podziały tamte… czyli PRL w teatrze na łamach miesięcznika “Teatr” 3/2023:
“Formalne eksperymenty proponuje w pisanej rapowanym monologiem Supernovej Live Sandra Szwarc (reż. Tomasz Kaczorowski, Teatr w Blokowisku, 2022). To fantastyczna i makabryczna historia o morderstwach w Nowej Hucie. Autorka kreśli metaforę systemu-potwora, który, jak niegdysiejszy smok, pożera mieszkańców. Na szczęście w szeregach milicji obywatelskiej znajdzie się kolejny Dratewka. Nowa Huta to miejsce dla PRL-owskich chansons de geste symboliczne. Nowy Wawel, wzorcowa dzielnica, miasto robotniczej przyszłości.”
***
Fragment artykułu Grażyny Antoniewicz Nie mogę się niczym zasłonić, jestem na scenie sama ze sobą w “Dzienniku Bałtyckim” 25.03.2023:
“W ogniu społeczno-politycznych przemian rodzi się nowe miasto. U stóp pomnika Lenina, nieopodal Krakowa powstaje, miasto – wytwór socjalistycznej chorej wyobraźni – pełne tajemnic, rzezimieszków i zbrodni.

Na scenie wyrasta absurdalno-kiczowaty świat kryminalnej Nowej Huty – „czerwonego miasto”, które ma swoje mroczne tajemnice. Znikają w nim ludzie, więc śledztwo prowadzi milicjant Twardowski, który podąża śladami wszystkich postaci – a jest ich aż kilkanaście. Sandra Szwarc powołała do życia m.in. MC Osiedle, panią Leokadię z mięsnego, kelnerki, psa, czy wspomnianych Twardowskiego i Edytę, w którą wcieliła się Anna Rau.

– Wraz z kompozytorem wiedzieliśmy, że to jest ta i jedyna osoba, która może w tym spektaklu zagrać – powiedział przed premierą reżyser Tomasz Kaczorowski.

Anna Rau poradziła sobie znakomicie, nawiązuje kontakt z widzami. Przez ponad godzinę rapuje, ze zrozumieniem i wyczuciem. Nic dziwnego, ma bowiem idealną dykcję. Do tego animuje przedmioty i wędruje między kilkoma planami akcji.

Muzyka Miłosza Sienkiewicza jest interesująca i stanowi świetny podkład do tekstu. (…) Warto wkroczyć do tego mrocznego, ale i zabawnego świata, odkryć sekrety Nowej Huty i tajemnicę zbrodni.”

***

Spektakl bierze udział w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Wiesław Kowalski, Magdalena Rewerenda, Agata Tomasiewicz

***

Logotyp Edukacja Do Kultury. Gdańsk