Logo GAK

placówki

VIII Wrzeszczańskie Dni Muzyki Organowej GAK

muzyka

VIII Wrzeszczańskie Dni Muzyki Organowej

  1. data

    04.11.21
    czwartek

  2. godzina

    19:45

  3. wstęp

    bezpłatny

  4. adres

    Kościół Św. Andrzeja Boboli w Gdańsku, ul. Mickiewicza 11

  5. dla kogo?

    Dorośli , Dzieci , Familijne , Młodzież , Seniorzy

Kościół Św. Andrzeja Boboli w Gdańsku, ul. Mickiewicza 11
4 – 7 listopada 2021
wstęp wolny

VIII Wrzeszczańskie Dni Muzyki Organowej
Kościół Św. Andrzeja Boboli w Gdańsku, ul. Mickiewicza 11
organy Paula Voelknera z Bydgoszczy

4 listopada 2021 r.
godzina 19.45
Mariusz Wrona – organy

5 listopada 2021 r.
godzina 19.45
Błażej Musiałczyk – organy
Maria Malinowska – sopran

6 listopada 2021 r.
godzina 19.45
Karol Hilla – organy
Carlos Peña – harfa

7 listopada 2021 r.
godzina 19.45
Maciej Zakrzewski – organy
Paweł Nowak – akordeon

wstęp wolny

Współpraca: oo. Jezuici w Gdańsku

  • ___pokaż cały opis

    VIII Wrzeszczańskie Dni Muzyki Organowej
    4-7 listopada 2021
    4 listopada 2021 – Mariusz Wrona – organy
    Fray Antonio Martin y Coll – Batalla del 5. Tono
    Johann Sebastian Bach – Fantazja i fuga a-moll, BWV 561
    Franz Liszt – Ave Maria d’Arcadelt
    Alexandre Guilmant – Symfonia organowa nr 1, op. 42; cz. II – Pastorale
    Marco Enrico Bosii – Scherzo g-moll
    Jules Massenet – Méditaion de Thaïs
    Denis Bédard – Cinq Pièces funèbres

    5 listopada 2021 – Błażej Musiałczyk – organy, Maria Malinowska – sopran
    Johann Sebastian Bach – Piece d’orgue BWV 572
    Johann Sebastian Bach – O Mensch bewein dein Sünde Gross BWV 622
    Caccini- Ave Maria (sopran i organy)
    Michał Lorenc – Ave Maria (sopran i organy)
    Johann Christian Heinrich. Rinck – Floeten Concert cz.I Allegro Maestoso
    Anna Rocławska-Musiałczyk – Psalm 102 Mòdlëtwa ùcemiãżonégò
    Theodore Salome – Cantilene
    Gabriel Faure – Pie Jesu ( sopran+organy)
    Marian Sawa – Magnificat na sopran i organy

    6 listopada 2021 – Karol Hilla – organy, Carlos Penya Monoya – harfa
    Georgii Mushel – Toccata
    Georg Friedriech Haendel – Koncert B -dur, op. 4, no 6
    Robert Schumann – Skizzen fur Pedalflugel, op. 58 – Allegretto
    Dieudonné-Félix Godefroid – Etiuda koncertowa
    Johann Peter Emilius Hartmann – Fantasia f-moll, op. 20
    Maurice Ravel – Introducja i Allegro M. 46
    Johann Peter Emilius Hartmann – Fantasia A -dur, op. 20
    Marcel Grandjany – Aria w stylu klasycznym, op. 19
    7 listopada 2021 – Maciej Zakrzewski – organy, Paweł Nowak – akordeon
    Cesar Franck – Preludium, fuga i wariacja h-moll op. 19 na akordeon i organy (arr. M. Zakrzewski)
    Maciej Zakrzewski – „Silent Easter” na akordeon i organy (2020)
    Maciej Zakrzewski – „Die ganzen Welt” na akordeon i organy (2017/2020)
    Maciej Zakrzewski – „Speeches” na akordeon i organy (2020)
    Paweł A. Nowak – Suita z filmu „Opowieści Babci Iwonki”: „Iwonka’s groove”, „Iwonka’s dance in a dream”, „Siódemka Babci Iwonki”, „Babcia Iwonka’s Samba”

    Mariusz Wrona
    Jest absolwentem Instytutu Muzykologii UW (2001), gdzie pracował w latach 2006–2010 oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa organów Andrzeja Chorosińskiego). W 2007 roku uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce (UW). Jest również absolwentem podyplomowego studium w zakresie prawa własności intelektualnej (UW, 2010).
    W latach 2007–2016 był kierownikiem Biblioteki-Fonoteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest współautorem scenariusza ekspozycji Muzeum Fryderyka Chopina oraz portalu kalejdoskop-chopin.pl, a także autorem książki Fryderyk Chopin. Poeta fortepianu (Świat Książki, Warszawa 2010). Współpracował z Archiwum Polskiego Radia w Warszawie oraz Uniwersytetem w Lipsku (projekt Musica migrans). Jest twórcą wystawy Międzynarodowe Konkursy Pianistyczne im. Fryderyka Chopina w Warszawie – Akcenty (Filharmonia Narodowa, 2010) oraz licznych programów edukacyjnych: Warszawskie spacery Fryderyka Chopina (2009–2010), Od Poloneza B-dur (2010), Chopin-Paderewski. Muzyka polska od niewoli do niepodległości (2011), czy Organy – dzieło sztuki czy techniki. Podróż do wnętrza instrumentu (2011).
    Od 2013 roku jest członkiem zarządu Sekcji Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich oraz współautorem projektu archiwizowania zagrożonych kolekcji audiowizualnych. Od 2016 roku kieruje Biblioteką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie zrealizował autorski projekt Laboratorium dźwięku (2017); był również kuratorem wystawy Kadry zapisane w pamięci. Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku w obiektywie Witolda Węgrzyna (2018). Od marca 2018 roku jest redaktorem prowadzącym wydawnictwo uczelni.

    Błażej Musiałczyk
    Pochodzi z Sieradza. Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjańskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku pod Łodzią. W latach 2002-2004 studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera i dr Radosława Marca. Naukę kontynuował w Akademii Muzycznej w Gdańsku pod kierunkiem prof. Romana Peruckiego. W roku 2010 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Bydgoszczy.
    Umiejętności gry doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych pedagogów takich jak Olivier Latry, Peter van Dijk, Bruno Oberhammer, Wolfgang Deutsch, José Enrique Ayarra Jarne, Jaroslav Tuma, Julian Gembalski oraz Pierre Pincemaille i Wolfgang Seifen (improwizacja organowa). Błażej Musiałczyk jest organistą Archikatedry w Gdańsku – Oliwie, gdzie pełni również funkcję prezentatora organów.
    Prowadzi Chór Seminarium Duchownego w Gdańsku. Prowadzi klasę organów w Szkole Muzycznej II St. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2003 roku został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi. Płyta, którą nagrał wraz z innymi trójmiejskimi organistami została nominowana do nagrody FRYDERYKA, a w ostatnim czasie otrzymała statut złotej płyty. Błażej Musiałczyk koncertuje jako solista i kameralista na wielu festiwalach muzyki organowej i kameralnej.

    Maria Malinowska
    Po ukończeniu szkoły muzycznej I stopnia w klasie fortepianu w Iławie, kontynuowała edukację w średniej szkole muzycznej w Olsztynie jako uczennica klasy śpiewu. Następnie podjęła studia na wydziale wokalno-aktorskim gdańskiej Akademii Muzycznej (kierunek: śpiew solowy). Studia magisterskie w 2016 roku ukończyła z wyróżnieniem.

    W swoim repertuarze posiada zarówno pieśni, jak i arie koncertowe z XIX i XX wieku. Bliski jest jej repertuar związany z wykonawstwem artystycznej pieśni polskiej, niemieckiej oraz kaszubskiej. W swoim dorobku artystycznym jako solistka brała udział w licznych koncertach, oratoriach, audycjach dla dzieci oraz operach. Debiutowała w partii Zofii w Halce S. Moniuszki. Następnie w produkcjach uczelnianych jako Pamina w Czarodziejskim flecie oraz Arminda w La finta giardiniera W.A Mozarta. W 2016 wystąpiła wraz z Filharmonią Bałtycką w koncercie „Pomorskie talenty” jako najlepsza studentka roku akademickiego 2015/2106.

    Laureatka konkursów wokalnych im. Marii Stankowej w Olsztynie 2008 (3. miejsce), 2010 (1. miejsce). Uczestniczyła w kursach Izabeli Kłosińskiej, Urszuli Kryger, Heleny Łazarskiej oraz Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej. Obecnie współpracuje między innymi z gdańską Cappellą Gedanensis, Operą Bałtycką i innymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. Od czerwca 2017 członkini zespołu trzech sopranów Bellcanti – Opera girls.

    Karol Hilla
    Jest absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego. W latach 2002-2004 kształcił się w Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu, pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera.
    Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez takich pedagogów jak Harald Vogel, Susanne Landale, Jon Laukvik, Marek Toporowski i inni.
    Koncertował w wielu miastach Polski i zagranicy (Niemcy, Rosja, Francja). Współpracował jako solista i muzyk orkiestry z polską Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku (wykonywał m.in. partię organów,.”Requiem” G. Faure pod dyr. J. Maksymiuka). Występował również z zespołem „Camerata Nova” ze Szczecina oraz „Cappellą Gedanensis”.
    Jest laureatem II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumi, W roku 2002 zakwalifikował się do udziału w Międzynarodowym Konkursie Organowym „Grand Prix de Chartres”. Przez kilka lat był prezentatorem organów Archikatedry Oliwskiej.
    Dopełnienie jego działalności artystycznej stanowi działalność pedagogiczna (Szkoła Muzyczna I i II st. w Gdyni, Akademia Muzyczna w Łodzi, kursy mistrzowskie interpretacji muzyki organowej).

    Carlos Peña Montoya
    naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat 9, a gry na harfie w wieku lat 11 pod kierunkiem pierwszej harfistki Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Kostaryce, prof. Ruth Garita, a następnie pierwszej harfistki Orkiestry Symfonicznej Baltimore, prof. Eileen Mason. Przez kilka lat studiował grę na fortepianie na Uniwersytecie Kostaryki w San Jose oraz dwa lata edukację muzyczną na Uniwersytecie Narodowym w Heredii. W tym czasie zajmował stanowisko pierwszego harfisty w Zespole Symfonicznym Narodowego Instytutu Muzycznego w Kostaryce oraz w Młodzieżowej Orkiestrze Narodowej Kostaryki.

    Od ośmiu lat stale mieszka w Europie, a od 2007 w Monachium, gdzie zaczął pobierać lekcje gry na harfie u prof. Helgi Storck. W latach 2007-2011 na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu (Austria) ukończył z wyróżnieniem studia I stopnia w klasie prof. Helgi Storck.
    W tym czasie wystąpił z kilkoma recitalami np. w „Gläseneer Saal in the Musik Verein” w Wiedniu (2007), w Gasteig Small Concert Hall w Monachium (2009) oraz współpracował z orkiestrami i zespołami symfonicznymi w Niemczech, Austrii, Polsce i Tajlandii, z którymi brał udział w licznych tournée.

    Przez dwa lata był stypendystą niemieckiej fundacji „Vössing-Stiftung, a w 2010 r. za wybitną grę wygrał stypendium „Hübel-Stipendium” ufundowane przez Uniwersytet Mozarteum w Salzburgu. Został wybrany na członka fundacji „Yehudi Menuhin Live Music Now” organizującej koncerty charytatywne. Ma też doświadczenie w nauczaniu – uczył gry na harfie na letnich kursach dla kandydatów na studia na Uniwersytecie Mozarteum (2009) oraz uczniów w różnym wieku w Musikschule Teisendorf w Niemczech (2009/2010).

    Od roku 2012 jest I harfistą Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. W 2014 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w klasie prof. Helgi Storck w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i rozpoczął swoją aktywność jako pedagog, ucząc gry na harfie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni.

    Maciej Zakrzewski
    Organista, kompozytor, improwizator. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgra Łukasza Matei w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr Hanny Dys.

    Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Hoselbecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T.A. Nowaka, T. Escaicha. Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Akademii Morskiej w Gdyni, Chórem Cantus oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/, „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ oraz „Time to Time” /Ars Sonora 2019/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał rownież udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe oraz dzieła na orkiestrę kameralną.

    Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”. W latach 2012-2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Członek zespołu kameralnego „Mystic Ensamble”.

    Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego” w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Irlandia, Niemcy, Austria, Litwa, Łotwa, Szwecja).
    Paweł Nowak
    Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa akordeonu prof. K. Olczaka i prof. E. Rosińskiej). Koncertuje w kraju i Europie. Współzałożyciel Almost Jazz Group i Alberti & Nowak Quartet. Występuje solo, z orkiestrami oraz zespołami takimi jak: Almost Jazz Group, Milonga Baltica, Klezmoret Trio, Orkiestrą Kameralną Progress oraz w projekcie pt. „Piaf Po Polsku” i kabarecie pt. „W czasie deszczu dzieci się nudzą – Dorota Lulka i Młodsi Panowie” z repertuarem Kabaretu Starszych Panów. Na swoim koncie ma kilkanaście płyt. Specjalizuje się w tangu, jazzie i – charakterystycznym dla akordeonu – francuskim stylu musette.
    Paweł Nowak prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju oraz zagranicą: Litwa, Estonia, Rosja, Grecja, Dania, Szwecja, Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Zajmuje się także popularyzacją akordeonu. Jest autorem audycji „Jazz na akordeon”, jedynej tego typu w Polsce, która emitowana była regularnie przez 4 lata od marca 2009 roku w Radiu Gdańsk.
    Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym odbywającego się od 2003 roku Międzynarodowego Festiwalu Akordeonowego w Sulęczynie, jak również pomysłodawcą i współtwórcą jedynego w Polsce Muzeum Akordeonu w Kościerzynie. Właściciel prywatnej kolekcji akordeonów, posiada ponad 330 eksponatów z całego świata, niektóre z nich są jedynymi egzemplarzami na świecie, najstarsze pochodzą z lat 20. XIX wieku. Od kilkunastu lat prowadzi ogólnopolskie wydarzenie związane z biciem rekordu Polski w jednoczesnej grze na akordeonach, które odbywa się co roku w marcu podczas Dnia Jedności Kaszubów].
    Laureat 16 krajowych i międzynarodowych konkursów oraz festiwali akordeonowych. W plebiscycie Dziennika Bałtyckiego został uznany za „Osobowość Roku Powiatu Kartuskiego 2012”. Otrzymał wyróżnienie Starosty Kartuskiego „Perła Kaszub” oraz zaszczytny tytuł Skry Ormuzdowej przyznany przez miesięcznik Pomerania i Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. W listopadzie 2016 został odznaczony medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.