Jesteś tutaj:

O nas Winda

Logo placówki

Cześć nazywamy się WINDA, bardzo chcemy zostać Twoim Domem Kultury

dziewczynka w jeansowej sukience z duługim rękawem ma rozpostarte ręce w koło niej spadające liście w tle jesienny parkTEKST Twój Dom Kultutury DZIECI MŁODZIEŻ DOROSLI SENIORZY RYSUNEK MALARSTWO RZEŻBA CERAMIKA PIANINO GITARA UKULELE ESTRADOWO-WOKALNE ŚPIEW SOLOWY HATHA YOGA INSTRUMENTY KLAWISZOWE GRY PLANSZOWE MAMA JA KREATYWNE RYTMIKA TANIEC WSPÓŁCZESNY ul. Racławicka 17, 80-406 Gdańsk Wrzeszcz www.winda.gda.pl 58 344 93 f WindaGAK windagak winda@gak.gda.p f TeatrLesny”.

Windą bliżej do kultury

Witaj na naszych stronach. Tu dowiesz się czegoś więcej o nas, a poniżej znajdziesz też tekst o naszej historii – wiadomo, co zapisane to nie ucieknie!

Funkcjonujemy od ponad 20 lat we Wrzeszczu, siedzibę mamy przy ul. Racławickiej 17, jednakże wejście do nas znajduje się przy ul. Klonowicza – boczna od Kościuszki.

 

A dlaczego Winda? na początku w naszym obiekcie były gołe ściany i czerwona Winda…Ściany nie są już gołe, a Winda do kultury wciąż działa.

 

Co robimy…jak to w domu kultury…

 

Zajęcia stałe – tu pełna gamma zajęć dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Pewnie znajdziesz coś dla siebie, jak nie – napisz do nas.

 

Wydarzenia – ho ho ho, ciężko złapać w dwóch słowach, ale zarówno w Windzie jak na ulicach miasta, parkach innych placówkach czy w Teatrze Leśnym organizujemy przeróżne wydarzenia. Koncerty, wernisaże, wystawy, spotkania, warsztaty, przedstawienia, festiwale, konferencje, turnieje i konkursy…

 

Online – 2020 to był dziwny rok, rok w którym zaszaleliśmy online i zorganizowaliśmy blisko 100 wydarzeń w sieci takie  jak warsztaty, koncerty, wystawy, wspomnienia, konkursy…było tego sporo. To wszystko na bieżąco możesz śledzić naszym Facebooku.

 

Zespół – jest nas całkiem sporo. Karda Windy to 8 osób, ale są jeszcze nasi stali instruktorzy: Lidia, Maciej, Volha , Ola, Marzena, Kasia, Mariusz oraz współpracownicy… cała masa ludzi pracujących dla Was nad atrakcyjną ofertą kulturalną.

Story of the WINDA

GAK Winda powstała w roku 1998 jako Integracyjny Klub Artystyczny Winda Miejskiego Domu Kultury. Po zmianie nazwy instytucji macierzystej, otrzymaliśmy nazwę GAK Winda.

Ta pierwsza nazwa nie była przypadkowa. Naszym zamiarem było stworzenie miejsca integrującego wokół działań artystycznych ludzi w różnym wieku, o różnych doświadczeniach i drogach życiowych, zarówno twórców jak i odbiorców. Dlatego, do dziś,  proponowane przez nas imprezy, zajęcia i projekty adresowane są do szerokiego wachlarza osób, również osób z niepełnosprawnościami.

 

GAK Winda otworzyła podwoje w połowie czerwca 1998 roku wystawą gdańskich artystów plastyków i jazzowo-bluesowym piknikiem sąsiedzkim na podwórku budynku, w którym jest usytuowany. W listopadzie 1998 roku zorganizowaliśmy pierwsze Spotkania Trójmiejskich Teatrów Niezależnych w których wzięły udział czołowe teatry tego nurtu (Stajnia Pegaza, Teatr Zielony Wiatrak, Gdański Teatr Tańca i inne). W późniejszych latach Spotkania ewoluowały do corocznego przeglądu nowych, pomorskich propozycji teatralnych.

 

W 1999 roku, zainspirowani pięknem Teatru Leśnego zaprosiliśmy mieszkańców Gdańska na całodzienną imprezę kulturalną zorganizowaną w tym miejscu. W następnym roku stworzono program we współpracy z Teatrem Miniatura a od 2001 roku a z po dziś jesteśmy oficjalnym gospodarzem tego miejsca. W roku 2014 doprowadziliśmy, w ramach budżetu obywatelskiego, do remontu sceny, która nie zapewniała już bezpieczeństwa artystom i obsłudze koncertów. Do dziś, widownia czeka na remont. Podczas swojej działalności w Teatrze Leśnym postawiliśmy na koncerty ambitne. Pojawiała się tam muzyka współczesna (Teraz Muzyka), jazz (Gdańskie Noce Jazsowe oraz Wrzeszcz tańczy), blues (Świętojańskie Blusowanie), piosenka literacka i aktorska (Piosenki z Tekstem, Po Prostu Piosenka, Piosenki Trampów i Trampek, łagodne Spotkania Muzyczne), muzyka z odległych stron i folkowe inspiracje oraz muzyka trudna do sklasyfikowania (Muzyka bez Granic). Od 2002 roku we współpracy z Nadbałtyckim Centrum Kultury realizowaliśmy jeden z koncertów festiwalu Dźwięki Północy. Zapraszaliśmy też teatry w ramach Wieczorów Teatralnych (między innymi: Teatr Zielony Wiatrak, Teatr From Poland, Biuro Podróży, Marcina Bortkiewicza).

 

 

Festiwal Gdańskie Noce Jazsowe z corocznymi benefisami pomorskich artystów stał się jednym z ważniejszych festiwali jazzowych w Polsce. W Teatrze Leśnym odbyły się benefisy:  Emila Kowalskiego, Macieja Sikały, Leszka Dranickiego, Adama Czerwińskiego, Przemka Dyakowskiego,  Leszka Kułakowskiego, Adama Wendta, Wojciecha Staroniewicza, Włodzimierza Nahornego, Cezarego Paciorka, Eryka Kulma, Mariusza Bogdanowicza, Grzegorza Nagórskiego, Janusza Strobla, Bernarda Maselego, Janusza Mackiewicza, Macieja Grzywacza, Krystyny Stańko  i Mikołaja Trzaski.

 

W 2011 roku z okazji 100-lecia Teatru Leśnego zrealizowaliśmy Benefis Pomorskich Jazzmanów, a w 2018 roku, gdy Winda kończyła dwadzieścia lat – benefis Beneficjentów. W obu koncertach mogliśmy usłyszeć muzyków grających w niecodziennych składach.

 

Pojawiły się tez imprezy okolicznościowe: z okazji Dnia Dziecka koncert Dzieci Dzieciom i z okazji rocznicy otwarcia GAK Windy – festiwal Integracji Lato Ludzi, gdzie razem występowali muzycy profesjonalni i amatorzy, pełnosprawni i z niepełnosprawnościami. Sezon rozpoczynał zawsze koncert Gwiazdy, a przez scenę przewinęły się: Krystyna Prońko, Ewa Bem, Lora Szafran, Sekstet J. P. Wróblewskiego, Anna Maria Jopek, Grzegorz Turnau, Hanna Banaszak, Pod Budą, Dorota Miśkiewicz, Mietek Szcześniak, Zbigniew Wodecki, Aga Zaryan, Mietek Szcześniak, Wojciech Myrczek, Maria Czubaszek, Natalia Kukulska, Renata Przemyk, Stanisław Soyka, Czesław Mozill, Karen Edwards i inni. W roku 2017, z okazji 50-lecia Gdańskiego Archipelagu Kultury w Teatrze Leśnym, jako gospodarze poszczególnych dni, pojawiły się wszystkie placówki GAK.

 

W roku 1999 odbył się tez pierwszy festiwal Windowisko, jeszcze jako Festiwal Małych Form Teatralnych. Nie chcąc powielać formuły wielu podobnych festiwali  w 2000 roku zdecydowaliśmy o zmianie formuły i nazwy na Festiwal Sztuk Autorskich, połączony z warsztatami dramaturgicznymi i konkursem na dramat współczesny (dziś Ogólnopolski Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO). Do dziś jest to jedyny festiwal w Polsce, którego formuła podkreśla, że przekaz słowny w nowoczesnym teatrze ma ogromne znaczenie i warto pracować nad warsztatem słownym i interpretacyjnym słowa. W ten sposób festiwal Windowisko w czasach kultury obrazkowej wnosi niebagatelny wkład w rozwój ojczystego języka.

Twórcy STTN i Windowiska (Katarzyna Burakowska i Marek Brand) zostali w roku 2003 uhonorowani Nagrodą Marszałka Województwa Pomorskiego w Dziedzinie Teatru. Do dziś jest to jedyna taka nagroda przyznana twórcom teatru nieinstytucjonalnego.

 

 

W 2000 roku zorganizowaliśmy po raz pierwszy Festiwal Malarstwa Ściennego Kliniczna. Na podporach wiaduktów Węzła Kliniczna przez 7 lat powstawała Otwarta Galeria Malarstwa Ściennego z muralami i graffiti dotykającymi problemów współczesnego świata. Ostatnie edycje Festiwalu połączyliśmy z organizowanym przez CSW Łaźnia  projektem Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska.

 

Jesienią 2002 roku zaproponowaliśmy polepszenie nastroju przez udział w konkursie-zabawie na Jesienny Limeryk Antydepresyjny. Ponieważ prace można było przysyłać listownie i pocztą elektroniczną efekty tego zaproszenia przerosły nasze oczekiwania – otrzymaliśmy wiele prac nie tylko z całej Polski lecz i z zagranicy. Tak narodził się cykl konkursowy każdorazowo zakończony spotkaniem „limerykoróbców” – Limerykowiskiem. Co roku proponowaliśmy nowy, na ogół aktualny temat. Po dziesiątej edycji, dzięki współpracy z Fundacją Wspólnota Gdańska, doczekaliśmy się wydawnictwa z nagrodzonymi przez te lata limerykami, ilustrowanego przez trójmiejskich artystów plastyków. Po następnych pięciu latach Fundacja wydała następną książeczkę. W jury konkursowym zasiadali: Andrzej Trzaska, Bogusław Jackowski, Krzysztof Szczucki, Andrzej Stelmasiewicz i Bartłomiej Dratkowski. W roku 2020 odbyły się aż dwa konkursy, tradycyjny i „koronawirusowy” on-line.

 

W latach 2002- 2007 we współpracy z NCK i PSOUU (dziś PSONI) zorganizowaliśmy siedem Ogólnopolskich Konferencji Terapia i Twórczość dotyczących roli twórczości w życiu każdego człowieka. W 2009 roku włączyliśmy się w organizację konferencji „Obywatel Podmiot czy Partner w działaniach administracji publicznej” współorganizowanej z UMG.  Po wycofaniu się NCK ze współpracy organizowaliśmy pod hasłem „Terapia i Twórczość” mini-konferencje  (Przełamać barierę dźwięku – 2010, Prawo autorskie – qui bono? – 2013, Po co seniorom kultura, po co kulturze seniorzy? – 2015). W 2018 roku wraz z NCK zrealizowaliśmy konferencję i wieczór kulturalny „Wielokulturowe Pomorze – Wielokulturowy Gdańsk” traktujące o sytuacji migrantów w Gdańsku.

 

W 2004 roku zorganizowaliśmy pierwszy Koncert jazzowy dla Jana Pawła II. W latach 2004-2019 w różnych kościołach Gdańska koncertowali między innymi: ASAF, Sławek Jaskułke, Orkiestra Hanseatica,Polska Filharmonia Bałtycka, Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Non Serio, chór No Saints, Maciej Sikała i Piotr Wojtasik, Leszek Kułakowski, Janusz Strobel z Jerzym Trelą, Magdalena Gruszczyńska, Wojciech Staroniewicz, Trio Andrzeja Jagodzińskiego, Piotr Wyleżoł, Karen Edwards, Grzech Piotrowski, Krzysztof Kobyliński PEARLS i Reut Rivka Shabi. W 2011 roku, z okazji beatyfikacji Jana Pawła II, Stanisław Szczyciński skomponował, specjalnie dla nas, dzieło „14 Encyklik Papieskich” wykonane przez Chór UG pod dyrekcja Marcina Tomczaka z towarzyszeniem autora (prawykonanie).

 

 

Od 2012 roku w kościołach Wrzeszcza realizowaliśmy Wrzeszczańskie Dni Muzyki Organowej, a od 2017 Festiwal Muzyki Kameralnej „Rezonatorium”.  Pierwszy z festiwali ukazywał bogactwo instrumentów znajdujących się w kościołach Wrzeszcza i wspaniałe możliwości młodych gdańskich organistów, drugi przeplatał współczesność z historią aby ukazać ciągłość muzyki. W 2019 połączyliśmy oba festiwale.

 

W 2014 roku zdobyliśmy dofinansowanie MKiDN na realizację projektu „Rok Bachowski” z okazji 330 rocznicy urodzin J. S. Bacha. W ramach projektu odbyły się miedzy innymi koncerty „Goldberg variations. Variations” w wykonaniu światowej sławy pianisty Dana Tepfera, „Bach. Improwizacje” Piotra Wyleżoła z udziałem Karen Edwards oraz prawykonanie Oratorium Bożonarodzeniwego J. S. Bacha w wykonaniu Capelli Gedanensis pod dyrekcją Paula Esswooda.

 

Od początku istnienia GAK Windy promowaliśmy pomorski jazz. Cykl koncertowy Gdańskie Kawiarnie Jazzowe miał wielu odbiorców mimo, że z powodu lokalizacji w budynku mieszkalnym koncerty kończyły się wcześnie a o jam session mogliśmy tylko pomarzyć. W 2004 roku „wyprowadziliśmy” koncerty z naszej siedziby i odbywały się najpierw w Cotton Clubie, a po jego likwidacji w towarzystwie Gastronomicznym, zaprzyjaźnionej Plamie i Scenie Muzycznej. Nadal poszukujemy sali koncertowej dla Windy.

Wiele lat współorganizujemy z pomorskim oddziałem Towarzystwa Kultury Teatralnej eliminacje miejskie Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Prowadziliśmy też zajęcia stałe i warsztaty. Zajęcia dla dzieci i dorosłych, takie jak nauka gry na instrumentach (pianino, gitara, przez dwa lata – flet), zajęcia plastyczne (rysunek i malarstwo, ceramika, rękodzieło, przez kilka lat – witraż), wokalne, taneczne (taniec współczesny).

 

Organizowaliśmy warsztaty, z takimi osobowościami jak Olga Szwagier (głos), Dianne Buttler (improwizacja taneczna) czy Bogdan Hołownia (interpretacja piosenek Jerzego Wasowskiego). Przez kilka lat prowadziliśmy cykl warsztatów dla nauczycieli „Taniec w pracy”, który pozwalał im zdobyć wiedzę i umiejętności wykorzystania ruchu w pracy z dziećmi.

 

Corocznie realizowaliśmy też „Saloniki Artystyczne Windy”. Odbywały się u nas cykle Baba – czyli kobieta jako przedmiot, podmiot i demiurg w sztuce, LoveArt – o miłości inaczej, Zaduszki Satyryczne – wspominki o satyrykach, którzy odeszli,  Wigilia Jazzowa – opłatek i życzenia przy koncercie.

 

W GAK Windzie znaleźli swoje miejsce seniorzy, spotykający się tu co poniedziałek i grupa rękodzielniczek. Stałym gościem Windy jest od lat Maciej Sikała, jeden z najlepszych polskich saksofonistów jazzowych.

 

Od marca 2020 GAK Winda ma nową, prężna szefową. Przyszło jej startować w trudnych czasach pandemii, ale dzięki świeżej energii pojawiło się wiele nowych propozycji realizowanych w „realu” i on-line. GAK Winda zmienia się zewnętrznie i wewnętrznie, zyskała nowy wystrój i nowe przestrzenie. Ale to już teraźniejszość, nie historia.

Logo

Aktualności

Czterech siedzących mężczyzn i stojąca kobieta. Osoby znajdują się w ciemnym pomieszczeniu, mężczyźni siedzą przy czarnym stole. Na ścianie z tyłu wyświetlany jest białe logo Windy GAK.

_13 marca 2023

PROTOKÓŁ JURY XXII KONKURSU NA ZIMOWY LIMERYK ANTYDEPRESYJNY

11 marca 2023 roku Jury XXII Konkursu organizowanego przez Windę GAK na Limeryk antydepresyjny „2...

PROTOKÓŁ JURY XXII KONKURSU NA ZIMOWY LIMERYK ANTYDEPRESYJNY

Czterech siedzących mężczyzn i stojąca kobieta. Osoby znajdują się w ciemnym pomieszczeniu, mężczyźni siedzą przy czarnym stole. Na ścianie z tyłu wyświetlany jest białe logo Windy GAK.

11 marca 2023 roku Jury XXII Konkursu organizowanego przez Windę GAK na Limeryk antydepresyjny „25 lat Windy GAK – Limeryk-akrostych!”
w składzie:
Bogusław Jackowski – członek przewodzący,
Andrzej Stelmasiewicz – członek wspierający,
Bartłomiej Dratkowski – członek dochodzący,
Marek Ryćko – członek wymiarowy,
Andrzej Trzaska – członek transcendentny (obecny duchem),
Katarzyna Burakowska – sekretynka,
po wnikliwym przeanalizowaniu nadesłanego obfitego materiału, obejmującego 149 utworów od 44 uczestników płci wszelakiej z miast od Płowęża, poprzez Trójmiasto do Warilli (Australia) podczas obrad wydało werdykt, przytoczony in extenso poniżej.

Jury wyraża podziękowanie za aktywny udział w upowszechnianiu limeryków, które traktuje jako niezbędne suplementy diety, niepowodujące efektów ubocznych, przydatne i skuteczne zwłaszcza w okresach wzmożonego zagrożenia depresją. Jury dziękuje za uwzględnienie uwag dotyczących liczby nadsyłanych limeryków. Szczególną wdzięczność Jury wyraża limerykodawcom, którzy nadesłali jeden limeryk. Jury nadal uznaje za warunek sine qua non przyjęcia do konkursu dostarczonego materiału limerycznego poprawnego językowo i nie zamierza już (bez podania przyczyn) przymykać oczu na niestaranność. Jury serdecznie namawia do przemyślanego wyboru i skrupulatnego sprawdzenia polszczyzny nadsyłanych limeryków.

Jury jednogłośnie przydzieliło Nagrodę Główną, zwaną w obcych językach Grand Prix, pani Barbarze Zielińskiej, wysoko oceniając całość nadesłanego materiału, i przyznało jej równocześnie tytuł Lisusmussimy:

O ZMARZNIĘTYM MATROSIE
Wciąż zmuszała matrosa spod Grodna
Iza do morsowania (rzecz modna!)
No i spotkał ją dramat:
Dwa przeziębił jądra mat,
A w przerębli sprzęt przymarzł mu do dna.

O SKACZĄCYM SMYKU
Wrócił rad smyk z podwórka w Kentucky
I rzekł: „Pysznie bawiłem się w ptaki!”
Na co mama: „Śpiewało
Dziecię me i skakało,
Aż zgłodniało?” – Nie, jadłem robaki…

O DRŻĄCYM WUJU
Wuja kuma spotkała z wsi Stogi
I spytała: „A co tam, mój drogi?”
Na co burknął zły wuj,
Drżąc jak liść: „Zimno w ch*j!”
– A mnie w ręce! – krzyknęła… I w nogi!

O ROZTRZĘSIONEJ PIELĘGNIARCE
Wiecie, że pielęgniarka pod Stryjem
Igły nigdy gdzie trzeba nie wbije?
Nawet nie trafi w mięsień,
Delirycznie się trzęsie,
A najczęściej to sobie da w szyję!

HISTORYCZNE ODKRYCIE
W swej legendzie o Wandzie z Krakowa
Imię jej źle Kadłubek skopiował,
Nocą pisząc przy świcy.
Dał Krak inne dziewicy!
Ale jakie? Akrostych je chowa…

Prócz tej nagrody Jury przydzieliło dwie równorzędne Pierwsze Nagrody.
Otrzymują je:

– pani Anna Skorupska za limeryki

Wrażliwy wielce żyje kat w Lofa
I nade wszystko poezję kocha,
Niestety jego wiersze,
Doprawdy, choć najszczersze,
A jednak zawsze to kata-strofa.

Wnuk freudysty ongiś zwiedzał Kenię
I z Kenijką chciał spełnić marzenie…
No i do dzisiaj się wini,
Dlatego że się oślinił,
A miał olśnić. Ot, przejęzyczenie.

– oraz pan Wojciech Majkowski za limeryki

W święto lasu Jan, leśniczy z Zaręki,
Idąc duktem spotkał młode panienki*.
Niczym chart nań** się rzucił,
Dając upust swej chuci,
A że święto, skonsumował od ręki.

* Panienka – regionalna nazwa jadalnego i smacznego muchomora rdzawobrązowego (przyp. aut.).
** Jury zauważyło niepoprawność formy „nań” w tym kontekście, ale nic nie zmieniło (bez podania przyczyn).

 

Wiedział młody wikary ze Stróży,
Iż celibat nie bardzo mu służy.
Nocą miewał bolesny,
Dodatkowo przedwczesny
Akt samotny, gdy mały był duży.

Jury przyznało również trzy Drugie Nagrody, które otrzymują:

– pan Ryszard Błaż (w szczególności za multiakrostych „Wiersz wymyślił”)

W SWOIM DOMKU
W swoim domku był Antek pod Strugą
i po pierwszej spał słodko. Niedługo.
Nagle głos rzekł mu we śnie:
„Dosyć tego! Jest wcześnie!”
Antek wstał więc i sięgnął po drugą.

WIERSZ WYMYŚLIŁ
Wiersz wymyślił Waldemar w Weronie
imponując inwencją Iwonie.
Nawiązując, niestety,
do drakońskiej dość diety,
anulował apetyt Aldonie

– pan Artur Kozłowski

Wdzięk ma Pedro Diaz znad Putumayo,
i panienki mu wciąż ulegają. (ulegãyo)*
Niewiast opór nim kruszy,
dają ud a on bruszy
(albo bruszy a one udają). (udãyo)*

* Wersja portugalsko-brazylijska (przyp. aut.).

Włosy z głowy rwał liryk z Berestu
i po próbach rzekł chyba czterdziestu:
„No i cóż, talent mam by
dobrać trochej i jamby,
a nie mogę wciąż znajść* anapestu!”

*Absolutnie nie poprawiać! (przyp. aut.; Jury abs. nie popr.).

 

– oraz pan Janusz Wojtyła

(WINDA W DÓŁ I WINDA W GÓRĘ)
Wybitny flecista w północnym Laosie
Instrument odłożył, by zagrać na nosie.
Nos potem niewielką
Dopieszczał flanelką,
Albowiem dopieszczać mu bardzo chciało się.

Ambitny szef kuchni z Ankary
Doprawiał potrawy (bez miary).
Niestety czasami
Igrając smakami
Wsypywał kurarę miast curry.

Rozpędzone Jury przyznało bez podania przyczyn jeszcze dwie Trzecie Nagrody:

– panu Rafałowi Hubajowi

Wczoraj ponoć dżinn przybył pod Jelkę
i napotkał Ilonę XL-kę.
„Niechaj będę jak słomka”,
doń tak rzekła Ilonka,
a więc nabił ją prędko w butelkę.

– i panu Bogdanowi Krajewskiemu

CHIŃCZYK LU
W chińskiej jadalni, był gość z LUBLINA
i rzekł: poproszę – karpia LUB LINA.
Najlepiej smażonego…
dobry chlebek do tego…
Ale mu podał Chińczyk LU – BLINA.

Nagrodę Specjalną jury za miłe spóźnienie z klasą, zacny materiał limeryczny oraz życzenia z okazji dwudziestopięciolecia otrzymuje pani Magdalena Basta.

Wuj sumiasty miał wąs (pod Gaikiem)
i wciąż walczył z zatkanym brodzikiem.
Nie mógł patrzeć na krany,
depresyjne miał stany,
a więc związał się z hydraulikiem.

Wujek Zdzich, hydraulik z Romanik,
instalować miał pani raz kranik.
Najpierw kręcił coś z cicha,
dłubał, stukał, przepychał,
ale w końcu się złamał tapczanik.

Wuja Zdzicha, piecuszka spod Tończy,
irytował śpiew z rana skowrończy.
Niewyspany na pysku
darł z balkonu się: „Ty sku…!”,
ale nigdy taktownie nie kończył.

Jury przyznało panu Piotrowi Komendeckiemu, nagrodę specjalną za uatrakcyjnienie wieczoru przez zaprezentowanie niekonwencjonalnego limeryku o Malborku oraz za udany debiut.

PTASIEK
Wieloletni mieszkaniec Trójmiasta
Ignorował, że w piórka obrasta.
Nawet kiedy nad brzegiem
Dokarmiano go chlebem,
Arogancko domagał się ciasta.

Facet z dziwnym poczuciem humorku
Gmerał ciągle przy swoim rozporku.
Przyłapany raz rankiem
Rzekł, że problem ma z zamkiem.
A rzecz cała się działa w Malborku.

Jury przyznało też wyróżnienia, które otrzymują:

– Tadeusz Charmuszko

Wojak żyjący pod Madrytem
Interes nabił dynamitem.
Na randce mu bosko
Do góry trzon wzniosło,
Ale opadł… razem z sufitem.

 

 

– pani Urszula Gutowska

FLECISTA
Wybitny flecista z Iławy
Intymne uwielbiał zabawy.
Nieziemską miał ochotę
Dziewczynie zabrać cnotę
Ale, cóż… instrument maławy.

– pani Ewa Jowik

Wacia, która mieszka w Białymstoku,
Idzie do swej pracy, lecz po zmroku.
Niestety jej klienci
Doprawdy nie są święci,
Ale nie żałuje swego kroku.

– pan Bogdan Malach

Wiecznie młody żonkoś, fryzjer Roch z Sieradza,
Izie – swojej żonie, we wszystkim dogadzał…
No i mama Izy pyta Rocha:
„Dumam, za co córka tak cię kocha?”
„Ale to proste, mam mamusi pokazać…?”

– pan Zbigniew Nadratowski

STAR
W Starachowicach z części od STARA
Inżynier zrobił se awatara;
Nie żal mu, gdy jego stara
Dla awatara się stara,
A on się STARA naprawą para.

– pan Leszek Posyniak

Wielki ura bura i macho z Żebraka*,
igraszek zapragnął z damą z „pigalaka”.
Nie miał jednak szmalu.
Dama mu bez żalu –
a juści, że dała. Tyle że kopniaka.

*Żebrak – pow. siedlecki, gm. Skórzec; ściśle koreluje z zasobnością kieszeni „macho” (przyp. aut.).

 

– oraz pan Zbigniew Witosławski

WINDA w estońskiej wsi
INDA nie jeździ. Wi-
NDA jest zbędna, bo nie
DA się tam w pionie
A w poziomie się tkwi.

Jury z przyjemnością odnotowało wyrazy uznania dla Windy GAK w limerykach aż siedmiu autorów:

pani Grażyny Antas,
pana Krzysztofa Arbaszewskiego,
pana Ryszarda Błaża,
pani Agnieszki Drązek,
pana Wiesława Owerczuka,
pana Leszka Posyniaka
i pani Barbary Zielińskiej.

Jury zauważyło też debiuty pani Haliny Bohuty-Stąpiel, pana Patrycjusza Pilawskiego i pani Łucji Kassolik – Jury dziękuje debiutantom, życząc sukcesów w szlifowaniu formy limerykotwórczej.

Tradycyjnie organizatorzy dziękują Jury, które jak zwykle ciężko pracowało za „bóg zapłać” oraz fundacji Wspólnota Gdańska, która nie dość, że dostarczyła jurora, to jeszcze przyczyniła się do znacznego wzbogacenia puli nagród. Pule nagród wzbogacił również juror Marek Ryćko.

 

Członkowie Jury Konkursu obecni ciałem:

Bogusław Jackowski [podpis nieczytelny]

Andrzej Stelmasiewicz [podpis nieczytelny]

Bartłomiej Dratkowski [podpis nieczytelny]

Marek Ryćko [podpis nieczytelny]

Na pomarańczowym tle małe beżowe kropeczki. Napis utworzony z liter wyciętych z gazet: ferie ze sztuką w GAK.

_30 grudnia 2022

Ferie ze sztuką w Windzie!

Winda zaprasza na zajęcia dla dzieci organizowane w ramach ferii zimowych! Program ferii ze sz...

Ferie ze sztuką w Windzie!

Na pomarańczowym tle małe beżowe kropeczki. Napis utworzony z liter wyciętych z gazet: ferie ze sztuką w GAK.

Winda zaprasza na zajęcia dla dzieci organizowane w ramach ferii zimowych!

Program ferii ze sztuką w Windzie:

19.01 (12:00-14:00) – Kasia czyta

Katarzyna Burakowska zaprasza do magicznego świata smoków, żab i innych stworzeń. Czytanie bajki „Sceny z życia smoków” autorstwa Beaty Krupskiej. Kategoria wiekowa: 4+

 

20 i 27.01 (09:00-12:00) – Poranki filmowe

Pokazy kreskówek dla dzieci na sali kinowej Windy. W przerwach między seansami zabawa z kolorowankami o tematyce filmowej. Obejrzymy jedne z najsłynniejszych kreskówek dla dzieci! Popcorn gratis! Kategoria wiekowa: 6+

 

24.01 (10:00-17:00) – Kreatywny stół

Kreatywny stół to maraton warsztatów plastycznych i rękodzielniczych. Wspólnie będziemy wykonywać między innymi makramy, łapacze snów i inne ozdoby, które będzie można zabrać ze sobą do domu. Odbędą się także warsztaty plastyczne, mające na celu rozwijanie wyobraźni poprzez malarstwo i rysunek.

 

26.01 i 27.01 (13:00-15:00) – Karaoke: Cudze chwalicie… spotkanie z polską piosenką!

Karaoke dla dzieci i młodzieży. Pozwolimy poczuć się dzieciom jak gwiazdy na prawdziwej scenie! Poznamy i nauczymy się nowych piosenek i poznamy tajniki pracy z własnym głosem. Warsztaty wokalne będą połączone z nauką bezpiecznego śpiewania, pracy z mikrofonem i interpretacji. Kategoria wiekowa: 5+

 

Udział we wszystkich zajęciach jest bezpłatny.

Na wszystkie zajęcia obowiązują zapisy: winda@gak.gda.pl, 58 344 90 53

 

Zajęcia odbywają się w GAK Winda

Racławicka 17 (wejście od Klonowicza)

Wrzeszcz Dolny, Gdańsk

_19 grudnia 2022

Ważna informacja!

Ważne ogłoszenie! 20 grudnia Winda będzie otwarta od 15:30, ale wszystkie zajęcia się odbędą. O...

Ważna informacja!

Ważne ogłoszenie!
20 grudnia Winda będzie otwarta od 15:30, ale wszystkie zajęcia się odbędą.
Od 23 grudnia do 1 stycznia Winda będzie zamknięta, zajęcia nie będą się odbywać.