Otwarty nabór na Współmyślenie. Dołącz do projektu KuratoRING!
Zapraszamy osoby artystyczne do udziału w otwartym naborze na Współmyślenie – module projektu KuratoRING. To wyjątkowa okazja, by podjąć współpracę z jednym z trzech cenionych kuratorów: Jagną Domżalską, Emilią Orzechowską lub Ludomirem Franczakiem.
Czym jest Współmyślenie?
To przestrzeń dialogu i wspólnego poszukiwania kierunków artystycznych. Wybrane osoby artystyczne wejdą w bliską współpracę z kuratorami, by wspólnie rozwijać swoje projekty, eksplorować nowe idee i zdobywać cenne doświadczenia.
Czym jest KuratoRING?
Kuratoring to projekt, który koncentruje się na rozwijaniu kompetencji kuratorskich i zgłębianiu praktyki kuratorskiej. Poza modułem współmyślenia, odbędą się warsztaty i wykłady, poświęcone tematyce praktyk kuratorskich – 9.12.2024, Stacja Orunia GAK.
Co oferujemy?
- Indywidualne spotkania – pracuj z doświadczonymi praktykami i poznaj różne sposoby działania w kuratorstwie.
- Możliwość wzmocnienia swoich kompetencji i pogłębienia wiedzy w obszarze kuratorstwa i sztuk wizualnych.
- Praktyczne wskazówki, które pomogą Ci zrealizować Twoje pomysły artystyczne i kuratorskie.
Kogo szukamy?
- Osób debiutujących w sztukach wizualnych, które chcą rozwijać się w obszarze kuratorstwa.
- Twórców i twórczyń otwartych na współpracę i poszukiwanie nowych perspektyw.
Jak się zgłosić?
- Przygotuj swoje portfolio – pokaż nam, czym się zajmujesz i w jakim kierunku chcesz się rozwijać.
- Wypełnij formularz zgłoszeniowy do 29 listopada 2024 r.
Szczegóły znajdziesz w regulaminie
Co dalej?
Spośród wszystkich zgłoszeń niezależna komisja wybierze trzy osoby, które zaprosimy do udziału w spotkaniach. Mogą się one odbywać również online.
A jeśli masz pytania, napisz do nas.
Z kim nawiążą kontakt laureaci_tki?
Oto kuratorzy_rki, z którymi możesz nawiązać kontakt w ramach „Współmyślenia”:
Jagna Domżalska — historyczka sztuki i kuratorka wyznająca enabling (umożliwianie) twórczości. Asystuje artystkom i artystom przy ich projektach solowych, realizuje wystawy zbiorowe oraz bada autorski model pracy w trialogu. Propaguje komponowanie w kuratorstwie, w tym roku zainicjowała model nauczania kuratorstwa w PRACOWNI KURATORSKIEJ we współpracy z Fundacją Rodriguez. Doradza osobom artystycznym i kuratorskim, sieciuje.
Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2012 roku prowadzi program rezydencji artystycznych w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu. Wcześniej związana z poznańskimi galeriami prywatnymi i środowiskiem NGO. Producentka Poznańskiego Kongresu Kultury (2011). Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Działa w zarządzie polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA.
Ludomir Franczak — artysta wizualny, reżyser teatralny, kurator. Jego prace prezentowane są w galeriach, teatrach, przestrzeni publicznej i festiwalach w Polsce i na świecie. Współpracuje z muzykami (Marcin Dymiter, Robert Curgenven, Robert Piotrowicz), artystami wizualnymi (Magdalena Franczak, Sebastian Buczek) i teatrami (Schaubude/Berlin, Cross Attic/Praga, TATWERK/Berlin, Szwalnia/Łódź), jest członkiem kolektywu, który tworzył polski pawilon na Praskie Quadriennale w 2023 roku.
Zajmuje się problemem pamięci, tożsamości i aktywizmu. Za pomocą działań intermedialnych buduje złożone projekty wykorzystując zarówno sztuki wizualne, jak i historię, czy literaturę. Jest autorem wydawnictw artystycznych i nagrań dźwiękowych.
Był kuratorem ponad 30 wystaw i międzynarodowych projektów transdyscyplinarnych. Wraz z Marcinem Dymiterem współtworzył festiwal mikro_makro w Słupsku i we Flensburgu. Był założycielem i kuratorem Galerii Interdyscyplinarnej w Słupsku (2007-11 rok), Kiosku ze Sztuką w Lublinie (od 2012 roku). Za działania kuratorskie nominowany przez dziennikarzy PR3 do tytułu „Kulturysta roku” w 2013.
Emilia Orzechowska — kuratorka, artystka, producentka i animatorka kultury. Obecnie dyrektorka Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. Ukończyła studia filmoznawcze w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Studium Animatorów Kultury w Gdańsku ze specjalizacją filmową oraz krytykę artystyczną na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Założycielka Stowarzyszenia A KuKu Sztuka, w którym do 2017 roku realizowała autorskie i interdyscyplinarne projekty artystyczne m.in. Parkowanie (2007-2016) oraz Festiwal ARTLOOP (2011-2017). W swojej niezależnej praktyce kuratorskiej często odnosi się do historii miejsc lub osób. Lubi nieoczywiste lokalizacje i projekty site specific. Często w narracji nawiązuje do przestrzeni, tworząc raczej doświadczenia niż prezentacje. W latach 2012-2021 pracowała w Teatrze Miniatura w Gdańsku jako producentka teatralna. W latach 2018-2020 pracowała jako kierowniczka działu produkcji wystaw i kuratorka w TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, a w 2021 roku była odpowiedzialna za roczny program szczecińskiej Galerii Jedna Druga. Od lata 2019 roku wraz z Elą Jabłońską i Wojtkiem Kotwicki współtworzy Fundację W788, która prowadzi programy rezydencyjne w miejscowości Kozielec na 788 kilometrze Wisły oraz gdańskie Stowarzyszenie ARBUZ współprowadzone m.in. z Honoratą Martin, Piotrem Oskarem Martinem, Piotrem Pawlakiem i Aurorą Lubos, zajmujące się działaniami kulturalnymi i pomocowymi osobom w kryzysie uchodźczym oraz migrantkom i migrantom. Inicjatorka wraz z Piotrem Pawlakiem nowo powstałej Fundacji LEKKOŚĆ, która swoją działalność rozpoczęła jesienią 2022 roku w Gdańsku. Jest laureatką honorowej odznaki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Zasłużona dla Kultury Polskiej„. W 2021 roku laureatka Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za inicjatywę “Sztuka bez granic” na rzecz Stowarzyszenia Homo Faber i pomoc osobom na granicy polsko-białoruskiej oraz laureatka, wraz ze Stowarzyszeniem ARBUZ, najważniejsze Nagrody Kulturalnej Miasta Gdańska „Splendor Gedanensis” za rok 2021 oraz najważniejszego odznaczenia Miasta Gdańska – Medal Św. Wojciecha.
Aktualizacja
Laureat_kami open calla zostali:
- Jan Jaworski-Brach
- Julia Kosałka
- Adriana Markowska
Projekt realizowany i współfinansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz Unii Europejskiej Next Generation EU.