Powrót do GAKu Logo GAK
Logo GAK

placówki

Plama

GAK

Plama

Jest w Gdańsku dzielnica wieżowców, a wśród nich, niski, biały pawilon otoczony rzeźbami – to Plama – kultura skoncentrowana w pigułce. Na Zaspie organizuje Obrazy Ogniem Malowane, Festiwal Monodram Monoblok, cykl: Kino w Blokowisku, Muzyka w Blokowisku, Teatr w Blokowisku.

Natomiast latem, Plama, rozlewa tę swoją skondensowaną kreatywność na cały Gdańsk, organizując Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA!

kwiecień 2022

Kalendarz wydarzeń:

wyczyść filtry

16 marzec - 08 kwiecień

KAROLINA TOMASZEWSKA „Tak, a nie inaczej”

Wesoło i smutno, nostalgicznie i nie, duża ilość zastanawiania się oraz zapisanych wiadomości i c...

wystawa

KAROLINA TOMASZEWSKA „Tak, a nie inaczej”

Logo placówki

data

16.03.22
środa

godzina

wstęp

bezpłatny

adres

ul. Pilotów 11

dla kogo?

Dorośli, Młodzież, Seniorzy

Główna grafika wpisu

Wesoło i smutno, nostalgicznie i nie, duża ilość zastanawiania się oraz zapisanych wiadomości i cytatów bez kontekstu. Podczas swojej czwartej indywidualnej wystawy Karolina zaprasza Was do obejrzenia prac, które powstały w ciągu ostatnich 6 lat. Będzie dużo analogowych i cyfrowych kolaży oraz szkiców i niedokładnych liter. Cytując autorkę: Nie lubię pisać, wolę się spotkać”.

Karolina Tomaszewska Ilustratorka oraz projektantka graficzna, obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka Grafiki Projektowej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dwukrotna stypendystka Rektora ASP dla najlepszych studentów (2017/2018 i 2018/2019) oraz Miasta Koszalin w dziedzinie upowszechniania kultury (2020). Dodatkowo zajmuje się prowadzeniem warsztatów graficznych związanych z szeroko pojętą kulturą wizualną oraz organizacją wszelkiego typu wydarzeń kulturalnych.

Otwarcie wystawy: 16 marca, godzina 18:00

Godziny otwarcia galerii:
Pon. – Wt. 10:00 – 17:00
Środa 10:00 – 19:00
Czw. – Pt. 10:00 – 17:00

Wstęp wolny, miejsce przyjazne zwierzętom

Galeria:

zdjęcie; profil kobiety w białym kapturze

02 kwiecień

Biały Teatr „Kolebka do wynajęcia”

Teatr w Blokowisku zaprasza na: Spektakl "Kolebka do wynajęcia!" w wykonaniu Białego Teatru na...

teatr

Biały Teatr „Kolebka do wynajęcia”

Logo placówki

data

02.04.22
sobota

godzina

19:00

wstęp

25 zł

adres

Plama GAK, ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa

dla kogo?

Dorośli, Młodzież, Seniorzy

Główna grafika wpisu

Teatr w Blokowisku zaprasza na:

Spektakl „Kolebka do wynajęcia!” w wykonaniu Białego Teatru na podstawie powieści Margaret Atwood „Opowieść podręcznej”.
Reżyseria: Janina Tomaszewska
Występują: Marta Andrzejczyk, Izabela Mańkowska-Salik, Agnieszka Reimus Knezević

„Opowieść podręcznej” Margaret Atwood stała się pretekstem do stworzenia nowego spektaklu. „Orwellowskie piekło kobiet. Witamy w alternatywnej rzeczywistości rodem z najgorszego koszmaru, jaki może przyśnić się kobiecie. Oto inna wersja historii świata, w której reżim i ortodoksja są jedynym prawem, prawem stanowionym przez mężczyzn i dla mężczyzn, gdzie kobieta została sprowadzona do roli niemej reproduktorki. Oby tylko ten świat mógł okazać się ponurym snem…”

Margaret Eleanor „Peggy” Atwood (ur. 18 listopada 1939) – kanadyjska pisarka, poetka i krytyczka literacka, aktywistka społeczna i ekologiczna. Zdobywczyni Nagrody Bookera za rok 2000, laureatka Nagrody Księcia Asturii za rok 2008, wymieniana wśród najpoważniejszych kandydatów do literackiej Nagrody Nobla.

 

Bilety: 25 zł – do kupienia na bilety24.pl
oraz przed wydarzeniem w kasie Plama GAK

***

Biały Teatr powstał w lutym 2003 r. z inicjatywy Marty Andrzejczyk, Izabeli Klimowicz, Izabeli Mańkowskiej, Agnieszki Reimus i Michała Nowakowskiego. Spotkali się w Olsztyńskim Teatrze Rapsodycznym, gdzie poznali postać Mieczysława Kotlarczyka i historię jego teatru słowa. Przez dwa lata pod okiem p. Krystyny Spikert zdobywali wiedzę w zakresie techniki i wyrazistości mowy oraz interpretacji tekstu.
W ten sposób słowo stało się dla nas źródłem inspiracji twórczej i motywem do stworzenia własnej wizji i własnego stylu. Choć ich spektakle wzbogacone są ruchem scenicznym, muzyką, elementami choreografii, nadal najważniejsze w ich pracy jest słowo, a inne środki wyrazu artystycznego są minimalizowane właśnie na rzecz słowa, któremu wszystko w teatrze rapsodycznym powinno być podporządkowane. W myśl idei Mieczysława Kotlarczyka do repertuaru wybierają teksty pierwotnie nie przeznaczone na scenę, wymagające adaptacji.

___________

 

❗Obowiązek zasłaniania ust i nosa maseczką ochronną w czasie całego pobytu w Plamie.
❗Dezynfekcja rąk – przy wejściu do sali dostępny jest dystrybutor z płynem do dezynfekcji.

Galeria:

03 kwiecień

Teatr Qfer „Kot w butach”

W ramach cyklu „Teatr w blokowisku dla dzieci”, zapraszamy najmłodszych widzów na spektakl „Kot w...

teatr

Teatr Qfer „Kot w butach”

Logo placówki

data

03.04.22
niedziela

godzina

17:00

wstęp

15 zł

adres

Plama GAK, ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa

dla kogo?

Dzieci

Główna grafika wpisu
W ramach cyklu „Teatr w blokowisku dla dzieci”, zapraszamy najmłodszych widzów na spektakl „Kot w Butach” Teatru Qfer.
„Kot w Butach” to spektakl o przyjaźni i pielęgnowaniu marzeń.
Po śmierci ojca młynarza, dwaj bracia dzielą majątek. Starszy dostaje młyn, młodszemu w spadku przypada kot. Ale jak to w bajkach bywa… Kot wcale nie jest zwykłym kotem…
Niezrażony niesprawiedliwym podziałem majątku, Janek z towarzyszem ruszają w świat, by szukać szczęścia. Kot ujęty dobrocią chłopaka, który ofiaruje mu odziedziczone po dziadku buty, postanawia odmienić jego los i pomóc w spełnieniu najskrytszych marzeń. Niebawem nadarza się okazja: przejeżdża królewski orszak. Czy Janek zdobędzie serce Królewny? Czy każde marzenie uda się spełnić? Plan wydaje się niełatwy, ale nie ma rzeczy niemożliwych dla sprytnego Kota w butach.
Sympatyczni bohaterowie, wesołe piosenki, okraszone coraz rzadziej spotykanymi lalkami jawajkami.
Czas trwania: około 60 min
Bajka przeznaczona dla dzieci w wieku 3 – 12 lat.
bilety: 15 zł – dostępne na bilety24.pl

04 kwiecień

Architektura świata przedstawionego – językowe fundamenty (warsztaty)

Serdecznie zapraszamy na warsztaty prozatorskie. Uczestnicy zajęć przekonają się, jak ważny dla ...

warsztat

Architektura świata przedstawionego – językowe fundamenty (warsztaty)

Logo placówki

data

04.04.22
poniedziałek

godzina

17:30

wstęp

płatny

adres

Pilotów 11, Gdańsk

dla kogo?

Dorośli, Młodzież, Seniorzy

Główna grafika wpisu

Serdecznie zapraszamy na warsztaty prozatorskie.

Uczestnicy zajęć przekonają się, jak ważny dla procesu literackiej kreacji może być język i na jak wiele różnych sposobów da się z niego korzystać.

Zajęcia będą podzielone na trzy części:

a) wykład o roli środków stylistycznych pokroju neologizmów, aliteracji czy gier słownych w procesie kreacji świata przedstawionego na wybranych przykładach literackich
b) ćwiczenie praktyczne: przygotowanie autorskiego tekstu prozatorskiego w dowolnej stylistyce z wykorzystaniem omówionych środków, czas wykonania 30 minut
c) przedstawianie i omawianie stworzonych tekstów w kontekście kreacyjnej funkcji języka. Dyskusja uczestników.

Koszt uczestnictwa: 10 zł / ilość miejsc ograniczona

Bilety dostępne na stronie bilety24.pl 

 

Regulamin warsztatów  GAK Plama

zdjęcie; kolorowe latawce do kitesurfingu na tle chmur, na dole zdjęcia wąski pasek morza, na chmurach tytuł wydarzenia

07 kwiecień

Janek Lisewski „Czekając na wiatr” – podróże ultrakitesurfera

Gdański Archipelag Kultury Plama (ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa) zaprasza na pokaz slajdów i spotk...

spotkanie

Janek Lisewski „Czekając na wiatr” – podróże ultrakitesurfera

Logo placówki

data

07.04.22
czwartek

godzina

18:00

wstęp

bezpłatny

adres

ul. Pilotów 11

dla kogo?

Dorośli, Młodzież, Seniorzy

Główna grafika wpisu

Gdański Archipelag Kultury Plama (ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa) zaprasza na pokaz slajdów i spotkanie podróżnicze z Jankiem Lisewskim – ultrakitesurferem z Gdańska. Przyjdź, zainspiruj się, lato już tuż tuż. Wstęp wolny.

Janek Lisewski – gdańszczanin, na co dzień instruktor sportów wodnych i zimowych. Jak sam przyznaje całe jego życie kręci się wokół sportu. Od 2003 roku jest pasjonatem i instruktorem kitesurfingu. Szkoli i trenuje w Polsce i zagranicą wielu amatorów tej dyscypliny. Jest prekursorem całorocznego pływania, nawet w ekstremalnie zimnej wodzie (3 °C).

Z kitesurfera stał się ultrakitesurferem, a to za sprawą ultra rekordów pobitych w ciągu ostatnich kilku lat. Pierwszy rekord świata pobił w 2011 roku, przepływając jako jedyny człowiek na świecie samotnie Bałtyk. Trasę o długości 207,5 km (117 mil morskich) pokonał w 10 godzin i 43 minuty.

W marcu 2012 roku próbował przepłynąć Morze Czerwone z egipskiej El Gouny. Podczas tej próby zabrakło mu 30 km by bezpiecznie wylądować na plaży w Arabii Saudyjskiej. Po urwaniu kontaktu został odnaleziony przez służby ratownicze po 58 godzinach samotnego dryfu na Morzu Czerwonym.

W tym samym roku przepłynął najdłuższą rzekę w Polsce – Wisłę za pomocą deski SUP. W 20 dni, stojąc na desce i wiosłując pokonał wraz z Tomkiem Stobieckim prawie 1000 km (od Oświęcimia do Gdańskiej plaży w Brzeźnie).

W 2013 roku brał udział w 24 godzinnym rejsie na kitesurfingu, pobijając ówczesny rekord świata 385 km w odległości dobowej i ustanawiając nowy rekord 426 km. W tym samym roku, jako jeden z niewielu ukończył prestiżowe zawody „Red Bull Coast to Coast” przepływając na kitesurfingu dystans z Niemiec do Danii.

W 2015 r. Jan Lisewski jako pierwszy człowiek na świecie przepłynął za pomocą latawca i deski Morze Adriatyckie z Chorwacji do Włoch.

W 2017 roku podjął próbę przepłynięcia Morza Aralskiego, ale z przyczyn technicznych nie powiodła się. W 2018 roku powtórzył tę próbę i 28 września, po prawie 11 godzinach, pokonując 204 km przepłynął Morze Aralskie w poprzek (w dwie strony).

http://masterkiteboarding.com

Regulamin wydarzenia

Galeria:

10 kwiecień

Teatr Qfer „Zajączek Bączek”

Plama Gdański Archipelag Kultury zaprasza wszystkie dzieci na niedzielny spektakl w Teatrze w Blo...

teatr

Teatr Qfer „Zajączek Bączek”

Logo placówki

data

10.04.22
niedziela

godzina

17:00

wstęp

15 zł

adres

Plama GAK, ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa

dla kogo?

Dzieci, Familijne

Główna grafika wpisu
Plama Gdański Archipelag Kultury zaprasza wszystkie dzieci na niedzielny spektakl w Teatrze w Blokowisku!
Wystąpi przed Wami Teatr Qfer ze spektaklem „Zajączek Bączek”.
Bilety: 15 zł, do kupienia na stronie: Bilety24.pl
Spektakl Teatru Qfer zatytułowany „Zajączek Bączek” opowiada o Zajączku, który chce być do czegoś potrzebny, ale nie bardzo mu to wychodzi…
Jest to bardzo zabawna, ale też wzruszająca opowieść z pięknymi autorskimi piosenkami, które dzieci, oglądając przedstawienie, mogą śpiewać i powtarzać razem z aktorami.
Piosenki ze spektaklu:
Plama Gdański Archipelag Kultury
Ul. Pilotów 11, 80-460 Gdańsk
Tel. 58 557 42 47

13 kwiecień - 06 maj

Aśka Borof „Dzielnica Górki Zachodnie”

GAK Plama zaprasza na wystawę Joanny Borof. Projekt „Dzielnica Górki Zachodnie” to malarska i dź...

wystawa

Aśka Borof „Dzielnica Górki Zachodnie”

Logo placówki

data

13.04.22
środa

godzina

wstęp

bezpłatny

adres

Pilotów 11, Gdańsk

dla kogo?

Dorośli, Dzieci, Familijne, Młodzież, Seniorzy

Główna grafika wpisu

GAK Plama zaprasza na wystawę Joanny Borof.

Projekt „Dzielnica Górki Zachodnie” to malarska i dźwiękowa inwentaryzacja mieszkańców Górek, ich zwierząt oraz domów.
Każdego dnia w drodze na przystanek autobusowy mijam moich sąsiadów. Jesteśmy małą społecznością, znamy się lubimy i wspieramy. Kultywujemy małe tradycje: różaniec po śmierci kogoś z rodziny, śpiewanie majowego pod krzyżem, strojenie ołtarza na Boże Ciało. Komentujemy huczne wesela, atak agresywnego psa albo pijacką libacje na murku.
Moim założeniem jest dokumentacja życia mieszkańców wyludniającej się dzielnicy.

Aśka Borof – absolwentka ASP Gdańsk. Od lat pasjonująca się sztuką i muzyką ludową. Współtworzyła zespół śpiewaczo – performatywny Trzycórki a obecnie Odłam Źdźbło, zajmujący się śpiewem odnoszącym się do tradycji obrzędów ludowych. Na potrzeby projektu Odłam Źdźbło szyje stroje inspirowane ludowymi strojami ślubnymi.

Otwarcie wystawy: 13 kwietnia, g. 18:00

Wstęp wolny!

grafika; w tle zdjęcie 6 osób na scenie przygotowujących się do ukłonu, na tym na biało nazwa, miejsce i data wydarzenia

21 kwiecień

GAJA – koncert na Dzień Ziemi

Świętujmy razem Dzień Ziemi! GAK Plama (ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa) zaprasza na muzyczny powiew...

muzyka

GAJA – koncert na Dzień Ziemi

Logo placówki

data

21.04.22
czwartek

godzina

20:00

wstęp

płatny

adres

ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa

dla kogo?

Dorośli, Dzieci, Młodzież, Seniorzy

Główna grafika wpisu

Świętujmy razem Dzień Ziemi! GAK Plama (ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa) zaprasza na muzyczny powiew lata i pierwszy koncert zespołu Gaja w Gdańsku. 21 kwietnia zabierzemy Was w harmonizującą podróż.

„Gaja” to w grece poetycka forma słowa „ziemia”. W muzyce Gai kluczowy jest przekaz o powrocie do natury, szacunku do planety, na której żyjemy, o uważnym życiu, byciu tu i teraz, o miłości. To muzyka płynąca prosto z serca i manifest zmiany, którą chcemy widzieć na świecie.

Niesiemy ten przekaz w rytmie bujających rytmów. Kobiecym wielogłosom towarzyszą gitara akustyczna, elektryczna i akustyczny bas, wszystko niesie głęboki puls bębna djembe oraz indyjskiej tabli. Pojawia się także flet, harmonijka i banjo.

O zespole:
„Jesteśmy grupą przyjaciół, których połączyły wspólne wartości. Nasza muzyka jest esencją tego, co jest dla nas ważne. Płynie prosto z serca i przypomina, że pod stopami wiruje Ziemia. Przypominamy o wartościach, które odchodzą w zapomnienie we współczesnym świecie: o połączeniu z naturą i z samym sobą, o szacunku do planety, na której żyjemy, o uważnym życiu, byciu tu i teraz, o miłości.”

GAJA gra w składzie:
Marta Zinserling, Marta Szotyńska, Joanna Płóciennik, Phao Sanato, Dawid Wyczółkowski, Piotrek Gil

Bilety: 20 zł do kupienia przez stronę Bilety24.pl

Regulamin wydarzenia

Galeria:

Logo Plama

Aktualności

grafika; na granatowym tle biały napis

_27 kwietnia 2022

Stypendia kulturalne dla gdańskich twórców

Szanowne Osoby zajmującego się twórczością kulturalną na terenie miasta Gdańska: do 10 czerwca mo...

Stypendia kulturalne dla gdańskich twórców

grafika; na granatowym tle biały napis

Szanowne Osoby zajmującego się twórczością kulturalną na terenie miasta Gdańska: do 10 czerwca można składać wnioski o stypendia kulturalne dla gdańskich twórców.

Jeżeli marzycie o realizacji projektu z pogranicza sztuk performatywnych i teatralnych – zapraszamy do kontaktu z Tomaszem Kaczorowskim, kuratorem Teatru w Blokowisku Gdańskiego Archipelagu Kultury PLAMA na Zaspie: tomasz.kaczorowski@gak.gda.pl

Czym jest Teatr w Blokowisku?

Teatr w Blokowisku jest miejscem prezentacji teatralnych wchodzącym w strukturę Gdańskiego Archipelagu Kultury PLAMA na Zaspie. Od października do końca maja wystawiane są spektakle teatralne dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Scena zainaugurowała swoją działalność 30 czerwca 2008 r. Rezydentem sceny był autorski Teatr Zielony Wiatrak Marka Branda. Scena od początku swojego istnienia działa repertuarowo. W niedziele prezentowane są spektakle dla dzieci, a w poniedziałki lub piątki dla dorosłych.

Od 2022 roku scena Teatru w Blokowisku otwiera się na wydarzenia niezależne, szczególnie na artystów działających na pograniczu różnych form: teatru ożywionej formy, koncertów performatywnych, przedstawień małoobsadowych, monodramów, slamów poetyckich i inicjatyw zaangażowanych społecznie. Od roku akademickiego 2022/2023 planujemy ścisłą współpracę ze studentami Wiedzy o Teatrze oraz Zarządzania i Komunikacji w Sztukach Scenicznych oraz pracownikami naukowymi Uniwersytetu Gdańskiego.

Chcemy by Teatr w Blokowisku był przestrzenią przyjazną i inspirującą dla mieszkańców Zaspy oraz dla środowiska studenckiego i akademickiego sąsiadującego z Zaspą kampusu Uniwersytetu Gdańskiego oraz odpowiadał na wyzwania otaczającej rzeczywistości dając przestrzeń do działania młodym twórcom kultury a także wypełniał lukę na trójmiejskiej mapie kulturalnej wysokiej jakości teatrem młodego widza.

Co oferujemy?

  1. Konsultacje merytoryczne przy tworzeniu koncepcji projektu i w całym procesie aplikacji, jeżeli projekt miałby być realizowany w Teatrze w Blokowisku GAK Plama.
  2. Dla najciekawszych projektów: przygotujemy listy intencyjne i rekomendacje nt. planowanej współpracy z Teatrem w Blokowisku GAK Plama.
  3. Nieodpłatne udostępnienie przestrzeni, infrastruktury oraz pomocy technicznej do realizacji najciekawszych projektów zbieżnych z profilem działalności instytucji.
  4. Włączenie efektów realizowanego stypendium do repertuaru Teatru w Blokowisku GAK Plama (możliwość od września/października 2022).
  5. Opieka artystyczna nad projektem, którą sprawował będzie kurator Teatru w Blokowisku.

Kto może się ubiegać o stypendium?

  1. „W konkursie o Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska mogą uczestniczyć wyłącznie osoby fizyczne zajmujące się twórczością artystyczną i kulturalną oraz upowszechnianiem kultury.
  2. Stypendium przyznawane jest na wniosek osoby fizycznej mieszkającej i płacącej podatek dochodowy w Gdańsku.”

 

Więcej szczegółów TUTAJ.

 

_30 marca 2022

BLOKI MÓWIĄ – odcinek 4

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania czwartego odcinka podcastu BLOKI MÓWIĄ. Naszą gościem jest R...

BLOKI MÓWIĄ – odcinek 4

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania czwartego odcinka podcastu BLOKI MÓWIĄ. Naszą gościem jest Remigiusz Pacer – kierownikiem Kuźni Wodnej w Oliwie. Remigiusz od ponad dwudziestu lat zawodowo zajmuje się konserwacją zabytków metalowych.

 

Identyfikacja graficzna oraz prowadzenie rozmowy: Karolina Pielak

TRANSKRYPCJA:

K: Jesteśmy w Gdańskim Archipelagu Kultury „Plama.” To jest podcast „Bloki Mówią.” Ja nazywam się Karolina.
I w dzisiejszym odcinku będę rozmawiać z Remigiuszem Pacer.
Cześć Remigiuszu. Chciałabym Ciebie zapytać, czy mógłbyś przybliżyć nam swoją historię i opowiedzieć w głównej mierze czym się zajmujesz? Jak to się zaczęło?

R: Będąc jeszcze dzieciakiem, interesowałem się poszukiwaniem skarbów. No i z kolegami chodziło się po lasach, po bunkrach, z wykrywaczami metalu szukało się militariów, no i takie wykopane jakieś bagnety. Hełmy bardzo mi brudziły mój pokój. Trzeba było tę rdzę jakoś oczyścić, zakonserwować i tak się zaczęły moje początki z konserwacją antyków.
Były to ciężkie czasy, bo wtedy jeszcze Internetu nie było. Literatury na ten temat nie było, a ta co była, no to była niedostępna, więc metodami prób i błędów jakoś wdrażałem te swoje różne technologie, które się potem okazały bardzo skuteczne, przydatne i następnie też inni poszukiwacze, kolekcjonerzy dowiedzieli się, widzieli moje prace konserwatorskie.
Doceniali ich poziom, no i tak się zaczęły zlecenia z zewnątrz na prace konserwatorskie. Już po niedługim czasie zarzuciłem poszukiwania i zająłem się tylko konserwacją zabytków i to w zasadzie trwa już około dwudziestu lat.
K: Jak to mnie połączyło z Muzeum Gdańska i z Kuźnią Wodną w Oliwie?

R: Moim poprzednikiem, poprzednim Kierownikiem Kuźni Wodnej był Lech Trawicki. Znałem się z nim właśnie też od strony zainteresowania dawnym rzemiosłem.
I poprosił mnie, żebym mu pomógł właśnie w konserwacji, uruchomieniu młotów wodnych, które się znajdują w Kuźni Wodnej. I tak właśnie zacząłem współpracę z Muzeum Gdańska, jeśli chodzi o temat Kuźni. Już wcześniej robiłem różne prace konserwatorskie też dla różnych muzeów. No i tak to się zaczęło. Następnie właśnie Lech przeszedł do Muzeum w Elblągu.
Zwolniło się stanowisko, polecił mnie na te stanowisko za co mu bardzo dziękuję.
I w ten sposób już właśnie działam w Kuźni Wodnej od 2 lat.
K: Czy lubisz swoją pracę?

R: Uwielbiam swoją pracę. Z przyjemnością wstaję rano i się cieszę, że idę do pracy.
Trochę jestem pracoholikiem. Nie potrafię siedzieć bezczynnie. Odpoczywam w weekendy w pracowni, także robię może mniej ciężkie, fizyczne prace, jakieś porządki, jakieś projekty i no tak, tak, tego się nie da nie lubić, ale są ciężkie momenty. No niestety, 20 lat pracy w konserwacji zabytków, były momenty takiego wypalenia troszkę, bo zajmowałem się też rzeczami, no dosyć wielkimi gabarytowo, tak jak dla Muzeum II Wojny Światowej robiłem konserwację wykopanego motocykla albo wagonika od kolejki wąskotorowej, a pracuję sam, nie miałem żadnych pomocników, także były ciężkie czasy, były chwile zwątpienia, były kontuzje oczywiście, ta praca bardzo źle wpływa jednak na stan zdrowia, na wzrok, na słuch, bardzo źle na płuca.
Chemia, zanieczyszczenia, to niestety nie wszystko da się wyeliminować środkami BHP, ale mimo wszystko myślę, że warto.
W pracy w konserwacji zabytków, czym w głównej mierze się zajmujesz? Pracy w konserwacji zabytków no przede wszystkim zajmuję się militariami.
I miałem właśnie dużą styczność ze zbiorami kolekcjonerów, gdzie no bardzo urzekło mnie piękno broni wschodniej z prawdziwej stali damasceńskiej, z tak zwanej stali woods.
Przede wszystkim no niesamowite walory jakościowe tej stali, ale tajemnica jak się dowiedziałem, że proces wytwarzania tej stali został utracony około XIX wieku, a ciągłość tej produkcji trwała minimum 1000 lat, no to sobie doszedłem do wniosku, no to spróbujemy odtworzyć tą stal.
No, ja nie dam rady? No i tak się to zaczęło 6 lat temu. Gorszej niż narkotyk.
Wpadłem w to po uszy, wydałem na eksperymenty metalurgiczne ogromną ilość zarobionych swoich pieniędzy.
6 lat eksperymentów ciągłych.
Przez 1 rok zajmowałem się tylko, praktycznie tylko rekonstrukcją tejże stali, próbami mniej lub bardziej udanymi.
W międzyczasie jeszcze pracowałem przy konserwacji zabytków, żeby zarobić na dalsze eksperymenty, bo jednak trzeba było kupować materiały ognioodporne, budować piece, palniki, bardzo duże zużycie gazu, innych paliw tutaj właśnie to pochłaniało.
No i po 6 latach mam sukcesy.
Zacząłem robić bardzo ładne noże, a teraz już zaczynam dosyć ambitnie poszedłem w temat szabelnictwa, żeby zrobić właśnie szable ze stali damasceńskiej.
Żeby wyjaśnić czym jest ta stal damasceńska, bo to…
Chciałam zapytać o tą technologiczną kwestię.
Tak, obecnie się uważa, że stal damasceńska to jest ta stal skuwana, tysiąc warstw, milion warstw.
No nie, to jest dziwer.
Historycznie to się nazywało dziwerem.
Popularnie zwanym damastem skuwanym.
A damast prawdziwy, czyli damast krystaliczny, zwany ze wschodniego języka „bułat” albo „wódz” to jest stal tyglowa.
Proces produkcji tej stali polegał na tym, że do tygla ładowano kawałki żelaza oraz węgla drzewnego, czy też materiałów organicznych w postaci liści, patyków, wiórków drewnianych, które w procesie wygrzewania i tak zamieniały się w węgiel drzewny.
Taki tygiel był zamykany.
Umieszczany był historycznie w palenisku opalanym węglem drzewnym.
No i trzeba było wiele godzin taki tygiel wygrzewać, stopniowo zwiększając temperaturę.
W procesie podgrzewania już w temperaturze od 800 stopni te żelazo pochłaniało węgiel, zamieniało się w stal, absorbowało węgiel, musiało też zaabsorbować w węgiel w odpowiedniej ilości.
Nie za małej, nie za dużej.
Dalej podwyższając temperaturę do około 1450-1500 stopni.
Ta stal już topiła się, zamieniała się, właśnie przechodziła w stan płynny.
Taka stal wypełniała tygiel, następnie trzeba było jeszcze długo utrzymywać temperaturę stopionej stali, żeby się stal odgazowała, oczyściła, a następnie na dwa sposoby to robiono albo zamykano piec i on przez wiele godzin powoli sobie stygł, żeby ta stal jak najwolniej krzepła.
To było bardzo istotne na strukturę tej stali, żeby się wytrąciły węgliki żelaza.
To jest rodzaj takiej pajęczynki w tej stali, jak ją potem wyszlifujemy, przepolerujemy, potraktujemy rozcieńczonym kwasem, to wtedy widzimy właśnie taką sieć węglików żelaza, która właśnie daje nam potem w dalszej obróbce bardzo ładny wzór, a przede wszystkim ten składnik, ten węgiel, węglik żelaza jest strukturą bardzo twardą.
Bez problemu rysuje szkło, ale też jest bardzo trudny w obróbce, bo ten węglik jest kruchy i dlatego taki wylewek następnie trzeba bardzo długo wyżarzać w odpowiednich temperaturach, w odpowiednich cyklach, żeby on się w ogóle nadawał do kucia.
No i cóż, po 6 latach już wychodzą mi te wlewki.
Też nie zawsze, ale w większości wytopów jestem w stanie uzyskać powtarzalność wytopu, czyli wlewek ma odpowiednią zawartość węgla, nieprzekraczającą 2%, to jest bardzo istotne, bo inaczej wychodzi nam żeliwo i cały dzień wytopu oraz butla gazu idzie na marne, no niestety.
No i z perspektywy czasu okazało się, że dobry wlewek takiej właśnie stali, to jest dopiero 10% sukcesu.
Następnie właśnie trzeba to odpowiednio przygotować, wygrzewać, wyżarzać, kuć w bardzo niskich temperaturach.
Kuję w nocy dla oceny temperatury.
Rozgrzewam metal w piecu gazowym.

grafika; niebieska postać w pomarańczowych spodniach i wzorzystej bluzce stoi na rękach. W prawym górnym rogu napis: FETA XXVI Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA

_28 lutego 2022

Wybrano plakat festiwalu FETA!

W poniedziałek 28 lutego, jury w składzie: Monika Dylewska-Libera, Patryk Hardziej,  A...

Wybrano plakat festiwalu FETA!

grafika; niebieska postać w pomarańczowych spodniach i wzorzystej bluzce stoi na rękach. W prawym górnym rogu napis: FETA XXVI Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA

W poniedziałek 28 lutego, jury w składzie:

Monika Dylewska-Libera, Patryk Hardziej,  Aleksandra Jonczyk-Rozpędowska, Anita Wasik, Anna Witkowska zebrało się, aby spośród 215 prac wyłonić plakat promujący XXIV Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA.

Na konkurs wpłynęło 215 projektów. Po wstępnej selekcji do drugiego etapu wybrano 26 plakatów, które będzie można zobaczyć podczas wystawy pokonkursowej w Plamie. Natomiast do ścisłego finału zakwalifikowano 3 prace. Jurorzy jednogłośnie podjęli decyzję o przyznaniu nagrody dla Sylwestra Kluszczyńskiego z Gdańska.

Laureatowi serdecznie gratulujemy. Wszystkim biorącym udział w konkursie dziękujemy i zapraszamy na tegoroczną FETĘ, która odbędzie się 7-10 lipca.

Autorzy prac, które zostaną zaprezentowane na wystawie pokonkursowej, którą będzie można oglądać w galerii Plamy GAK:

Bobulska Magdalena, Gonera Igor, Halaibida Jurii (2 projekty), Jaguś Karolina, Kasycz Martyna, Kowalska Martyna, Lisiak  Hubert, Lisicka Maria, Macioch Małgorzata – Studio Spectro, Matoszko Michał (2 projekty), Olkowicz Michał, Pleśniak Natasza, Rachwalak Patryk, Sieczkowska Marta (2 projekty), Smolarczyk, Łukasz, Sowińska Ola, Srokosz Agnieszka, Szczepaniak Ola, Świerkosz Joanna, Świtała Jagoda, Toczyłowski Damian, Zaleska Maria.

Galeria: