“Szałaputki” TeatRyle | spektakl online dla dzieci
data
27.02.22
niedziela
godzina
17:00
wstęp
bezpłatny
adres
online
dla kogo?
Dzieci, Familijne
Plama
GAK
Jest w Gdańsku dzielnica wieżowców, a wśród nich, niski, biały pawilon otoczony rzeźbami – to Plama – kultura skoncentrowana w pigułce. Na Zaspie organizuje Obrazy Ogniem Malowane, Festiwal Monodram Monoblok, cykl: Kino w Blokowisku, Muzyka w Blokowisku, Teatr w Blokowisku.
Natomiast latem, Plama, rozlewa tę swoją skondensowaną kreatywność na cały Gdańsk, organizując Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA!
27 luty
“Szałaputki” TeatRyle | spektakl online dla dzieci
Teatr w Blokowisku Plama GAK zaprasza wszystkie dzieci na spektakl online pt. "Szałaputki" poznań...
data
27.02.22
niedziela
godzina
17:00
wstęp
bezpłatny
adres
online
dla kogo?
Dzieci, Familijne
26 luty
Let’s talk about travelling: English workshop/warsztat językowy
[PL] wersja polska w dalszej części We invite you to participate in a language workshop in Plama...
data
26.02.22
sobota
godzina
12:00
wstęp
bezpłatny
adres
Pilotów 11, Gdańsk
dla kogo?
Dorośli, Młodzież, Seniorzy
[PL] wersja polska w dalszej części
We invite you to participate in a language workshop in Plama GAK. Join us to practice your English in a fun and informal way. It is also an opportunity to meet new, interesting people. We will practice listening and speaking in English. We will try to get rid of language barrier and have fun interacting with others.
The topic of the workshop is traveling and our experiences with discovering the world. We will search ways to conquer our “personal mountains”.
The workshop is directed to adults who speak communicative English. No need for high level of language.
Workshop is free of charge.
There is a limit of participants.
Register here: agata.stucka@gak.gda.pl
Duration: 2 hours
Date: Saturday 26th of February, 12am
Place: Plama GAK, ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa.
Workshop will be leaded by Agata Stucka – psychologist, English and Spanish teacher, organizer of international festivals and cultural activities. Born in Gdańsk, lived in Chile, Spain and USA. Passionate about traveling the world as well as internal, self development trips.
Authors of the workshop are Anna Książek and Andrea Pucci – travellers and activists. You can read more about the project here: https://saybabel.com/
Zapraszamy do udziału w warsztacie językowym, gdzie w swobodnej i nieformalnej atmosferze będziesz mógł/mogła poćwiczyć język angielski. Jeśli szukasz okazji do poćwiczenia języka, chcesz się pozbyć bariery językowej i poznać nowych ludzi, przyjdź do Plamy!
Tematem warsztatu będzie podróżowanie. Porozmawiamy o naszych doświadczeniach z podróżowaniem i poznawaniem świata. Odkryjemy też ścieżki do zdobywania naszych “osobistych szczytów”.
Warsztat jest skierowany do osób dorosłych, które znają podstawy języka angielskiego. Nie wymagamy wysokiego poziomu, jedynie komunikatywnego angielskiego.
Warsztat jest bezpłatny.
Obowiązuje limit uczestników.
Zapisy na: agata.stucka@gak.gda.pl
Czas trwania: 2 godziny
Data: 26 luty, godzina 12:00
Miejsce: Plama GAK, ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa
O prowadzącej warsztaty:
Agata Stucka – psycholożka, nauczycielka języka angielskiego i hiszpańskiego. Gdańszczanka, mieszkała w Chile, Hiszpanii i USA. Pasjonatka podróży po świecie i w głąb siebie.
Autorami warsztatów (które są cześcią większego projektu sayBabel) są podróżnicy i aktywiści – Anna Książek i Andrea Pucci. Więcej o projekcie tutaj:
https://saybabel.com/pl/
Warsztat realizowany w ramach projektu „Innowacje na ludzką miarę 2. Rozwój mikroinnowacji w temacie włączenia społecznego”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
14 luty - 25 luty
Dźwiękowy spacer po Zaspie
Gra miejska, w której każda stacja skrywa specjalnie przygotowane słuchowisko. Wszystkie dzieciak...
data
14.02.22
poniedziałek
godzina
wstęp
bezpłatny
adres
Gdańsk - Zaspa
dla kogo?
Dzieci, Familijne
Gra miejska, w której każda stacja skrywa specjalnie przygotowane słuchowisko. Wszystkie dzieciaki małe i duże oraz ich opiekunów zapraszamy do zimowego spacerowania po naszej dzielnicy.
Odnajdźcie QR-kody, pod którymi kryją się przygotowane specjalnie dla Was ciekawostki o dzielnicy Zaspa, przygotowane przez Magdalenę Świerczyńską-Dolot.
Skąd wzięła się nazwa Zaspa? Czy na Zaspie były słonie? Gdzie na naszej dzielnicy można znaleźć żurawie i w jaki kształt układają się zaspiańskie bloki?
Odpowiedzi na te pytania ukryte są pod kodami QR.
Mapkę (w formiw papierowej) z lokalizacjami będzie można odebrać z Plamy (ul. Pilotów 11) od 14 lutego w godzinach 10-17.
Czas trwania wydarzenia 14.02 – 28.02.2022r.
25 luty
“BODYFULNESS” – spektakl taneczny
Teatr w Blokowisku Plama GAK zaprasza na spektakl taneczny „BODYFULNESS” trójmiejskich artystek A...
data
25.02.22
piątek
godzina
19:00
wstęp
płatny
adres
GAK Plama, ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa
dla kogo?
Dorośli, Młodzież
Teatr w Blokowisku Plama GAK zaprasza na spektakl taneczny „BODYFULNESS” trójmiejskich artystek Agaty Gregorkiewicz i Aleksandry Koniecznej.
Pomorska premiera spektaklu “Bodyfulness” odbyła się w Plamie 31 stycznia 2022 r. i była dużym sukcesem. 25 lutego będzie okazja ponownie obejrzeć taneczne improwizacje artystek na deskach Teatru w Blokowisku.
Za główny temat spektakl „BODYFULNESS” bierze sobie aspekt stron ciała oraz możliwości wzajemnego się ich dopełniania, ingerowania, przemienienia.
Co stanowi „całość”?
Bardzo często myśląc o ciele skupiamy się na jego frontalnej płaszczyźnie. Wydaje się, że w znacznej mierze to poprzez przód naszego ciała poznajemy rzeczywistość. Tymczasem tył ciała jest często pomijany, mniej ważny, a nawet zapomniany.
Co gdyby tył ciała mógł spotkać się z jego przodem? Jakie wynikną z tego historie?
Trójwymiarowość ciała staje się inspiracją do poszukiwań stanów i obrazów, które stworzą w efekcie taniec „dopełnień”.
Spektakl powstał w ramach rezydencji Agaty Gregorkiewicz i Aleksandy Koniecznej w Krakowskim Centrum Choreograficznym.
fot. Tomasz Ćwiertnia
Bilety: 25zł
Dostępne online Bilety24.pl
WAŻNE
Ilość miejsc ograniczona (7 osób + osoby w pełni zaszczepione).
Przed wydarzeniem będziemy prosić o okazanie Unijnego Certyfikatu Covid, dokument potwierdzający status ozdrowieńca lub aktualny negatywny wynik testu na obecność wirusa.
O twórczyniach spektaklu:
ALEKSANDRA KONIECZNA
Od 18 lat aktywna tancerka i pasjonatka szeroko pojętej pracy z ciałem w ruchu, zarówno w wymiarze artystycznym jak i terapeutycznym. Intensywną edukację taneczną rozpoczęła w roku 2002, uczęszczając na liczne warsztaty w kraju i za granicą. W roku 2009 wyjechała do Francji, aby poszerzać swoją wiedzę i umiejętności ruchowe. Pobyt w Paryżu w latach 2009-2013 zaowocował współpracą z francuskimi choreografami i udziałem w licznych projektach artystycznych. Po powrocie do kraju podjęła własną działalność twórczą. Uczestniczka Kursu Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. Jedne z najbardziej intensywnych dotychczasowych szkoleń to: stypendium warsztatowe ESTUDIOS VICTOR CORDON (Lisbona), „GAGA INTENSIVE” (Barcelona), „FIZYCZNY Z GAGA CAMP” (Kraków), „SUMMER INTESIVE” (Portugalia), „INPROVISATION ON STAGE by David Zambrano” (Bruksela). Współtwórczyni projektów artystycznych min: „W sieci”, „Konstelacje”, „Botanic body”. Równolegle z własną aktywnością twórczą dzieli się swoim doświadczeniem i praktyką z innymi będąc instruktorem różnych form tanecznych, improwizacji i świadomej pracy z ciałem. Aktualnie największą uwagę poświęca technikom improwizacji ruchowej. Zgłębia narzędzia służące swobodnej kreacji form i treści ruchowych w dowolnej przestrzeni w bieżącym momencie.
AGATA GREGORKIEWICZ
Trójmiejska tancerka, nauczycielka tańca współczesnego i improwizacji, praktyk terapeutycznego wymiaru tańca. Absolwentka paryskiego Uniwersytetu Paris VIII na kierunku tańca i sztuk performatywnych oraz zapisu ruchu w paryskim konserwatorium ( CNSMDP). Szkoliła się w kierunku tańca współczesnego na wielu warsztatach w Polsce i za granicą m.in. „Passing Through Only” oraz „60 days improvisation” Davida Zambrano. Tancerka i współautorka spektakli i performanców: „SerdUCHA”, „Ciało Botaniczne”, „Konstelacje”, „W sieci”, „RESISTANCE”, „Obłoki jasne nad Tobą” i inne. Adeptka podyplomowego szkolenia Tańca o Charakterze Terapeutycznym przy PSCh w Poznaniu. Uczestniczka rocznego kursu choreografii eksperymentalnej CHOREOGRAFII W CENTRUM w warszawskim Centrum w Ruchu. Laureatka Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska (w latach 2017, 2018, 2020), Stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2019), Stypendium Ministra Kultury MKDNiS ( 2021) oraz europejskiego programu E-PORTUNUS (2019). Autorka inicjatywy Rusz Duszę – w ramach której tworzy autorskie projekty artystyczne i społeczne.
10 luty
Roman Wróblewski | koncert w GAK Plama
Brakuje Ci słońca? Szukasz wytchnienia od codziennych trosk? GAK Plama (ul. Pilotów 11, Gdańsk Za...
data
10.02.22
czwartek
godzina
20:00
wstęp
płatny
adres
ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa
dla kogo?
Dorośli, Młodzież, Seniorzy
Brakuje Ci słońca? Szukasz wytchnienia od codziennych trosk? GAK Plama (ul. Pilotów 11, Gdańsk Zaspa) zaprasza na wyjątkowy koncert trójmiejskiego pianisty – Romana Wróblewskiego.
Pierwszy w tym roku występ, połączony z pokazem teledysków i wizualizacji, jest kontynuacją zeszłorocznej trasy promującej debiutancki, pełen marzeń i emocji, album inspirowany Lizboną: “3:47 am”.
BILETY: https://www.bilety24.pl/koncert/1237-roman-wroblewski-73030?id=381369
– Ilość miejsc ograniczona
– Osoby, które posiadają Unijny Certyfikat Covid dokumentujący zaszczepienie, statusu ozdrowieńca lub aktualny negatywny wynik testu na obecność wirusa (lub inny dokument potwierdzających powyżej określone stany) prosimy o zabranie ich ze sobą na wydarzenie. Okazanie powyższych dokumentów jest dobrowolne jednak do sali możemy wpuścić ograniczoną ilość (1 osoba na 15m2) osób niezaszczepionych.
– Obowiązek zasłaniania ust i nosa maseczką ochronną w czasie koncertu.
– Dezynfekcja rąk – przy wejściu do sali dostępny jest dystrybutor z płynem do dezynfekcji.
Podczas tego specjalnego wieczoru będzie można zobaczyć kilka przepięknych teledysków oraz wizualizacji jakie Roman Wróblewski wyprodukował w ciągu ostatnich lat, które w połączeniu z bardzo filmowym charakterem jego muzyki, tworzą niezapomniany spektakl.
W GAK Plamie będzie można obejrzeć m.in. teledysk do utworu “Big Hug”, w reżyserii Andre Abrantini, który został wyróżniony nominacją w kategorii EXTRA w plebiscycie PL Music Video Awards 2021.
Teledysk “Big Hug”:
https://www.youtube.com/watch?v=ofWmiANjV4w
Wersja live “My Cloud” z Lizbony:
https://www.youtube.com/watch?v=ZXPQoim0jyw
Pełen album “3:47 AM”:
https://smarturl.it/roman_the_pianist
O albumie:
“Na albumie dominuje delikatność, ulotność i urokliwość (…) To dźwięki dla wszystkich, którzy szukają w muzyce piękna i szczerości.” – Aleksandra Wojcińska, Między uchem a mózgiem
“Przekazywanie emocji i uczuć za pomocą fortepianu wymaga czegoś więcej niż tylko umiejętności technicznych, wymaga głębi i zrozumienia, a na albumie “3:47 am” zdolność pianisty do tego lśni i jest wszechobecna.” – Interia.pl
“If you love the greats like Debussy, Einaudi, and Frahm, you will spot in his music material dashes of impressionistic melodies with clarity, vision, and purpose.” – Give it a spin.gr
“Absolutely stunning – a great listening experience and amazing musicianship.” – Stereofox
09 luty - 11 marzec
LUBEK “Nuda”
Gdański Archipelag Kultury Plama zaprasza na wystawę indywidualną Anny Lubińskiej LUBEK. NUDA ...
data
09.02.22
środa
godzina
18:00
wstęp
bezpłatny
adres
Pilotów 11, Gdańsk
dla kogo?
Dorośli, Dzieci, Młodzież, Seniorzy
Gdański Archipelag Kultury Plama zaprasza na wystawę indywidualną Anny Lubińskiej LUBEK.
NUDA – wystawa opowiadająca o pustce. Seria ilustracji o stanie emocjonalnym, który dotyka nas wszystkich, kiedy przygnębienie i melancholia tworzą cudaczną i niesprecyzowaną możliwość zmiany perspektywy.
Lubek – Ilustratorka, absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Gdańsku. Jej prace to żart i powaga; mieszanka fantazji, zapału, naiwności i niepokoju.
Otwarcie wystawy: 9.02.2022, godz. 18:00 – 21:00
GAK Plama
Pilotów 11, Gdańsk
Godziny otwarcia galerii:
Pon. – Wt. 10:00 – 17:00
Środa 10:00 – 19:00
Czw. – Pt. 10:00 – 17:00
+ 26.02 (sobota) wystawa otwarta dla zwiedzających w godzinach 12-15.
Wstęp wolny, miejsce przyjazne zwierzętom.
21 luty
bootleg toys – warsztaty
Co się stanie, kiedy przemalujesz Chewbacce na zielono albo dodasz Hello Kitty główkę Vadera? Sam...
data
21.02.22
poniedziałek
godzina
17:30
wstęp
bezpłatny
adres
ul. Pilotów 11
dla kogo?
Dorośli, Dzieci, Familijne, Młodzież, Seniorzy
Co się stanie, kiedy przemalujesz Chewbacce na zielono albo dodasz Hello Kitty główkę Vadera? Same fajne rzeczy.
Zapraszamy na warsztaty tworzenia figurek metodą kitbashingu. Będziemy robić swoisty kolaż/remiks figurkowy. Będziemy kleić, malować, przetwarzać już istniejące elementy i składać je w autorskie dzieło, które nabierze zupełnie nowego kontekstu.
Warsztaty mają na celu rozwój kreatywności uczestników zajęć a także poszerzenie kompetencji plastycznych, manualnych. W czasie warsztatów zostanie też po krótce przedstawione historia bootlegowego zjawiska w Polsce.
Warsztaty są przeznaczone zarówno dla młodszych, jak i starszych odbiorców.
Jeśli masz trochę figurek i chcesz się nimi podzielić w trakcie warsztatów – przynieś je ze sobą! Każdy uczestnik/uczestniczka wróci do domu z wykonaną przez siebie figurką.
Warsztaty są darmowe jednak ilość miejsc jest ograniczona (10 miejsc), obowiązują zapisy mailowe: agata.myga@gak.gda.pl
Warsztaty poprowadzi: Magdalena Nestorowicz ilustratorka i twórczyni bootleg toys.
REGULAMIN Świetlica Kreatywna Plama GAK 2022
14 luty
“BABY DYKE” – spektakl w formule Teatru Forum
Teatr w Blokowisku Plama GAK oraz Stowarzyszenie Artystyczno-Społeczne FEERIA zapraszają na spekt...
data
14.02.22
poniedziałek
godzina
18:00
wstęp
płatny
adres
Pilotów 11, Gdańsk
dla kogo?
Dorośli, Młodzież, Seniorzy
Teatr w Blokowisku Plama GAK oraz Stowarzyszenie Artystyczno-Społeczne FEERIA zapraszają na spektakl pt. “BABY DYKE”.
Słowami “Baby Dyke” określana jest kobieta, która dopiero dokonała coming outu i powoli wkracza w świat LGBTQIAP. Kama to młoda dziewczyna, która niedługo po ukończeniu liceum zakończyła związek z chłopakiem i dokonała swojego pierwszego coming outu. Kiedy poznała Annę i wyznała jej miłość, poczuła, że świat wreszcie stoi przed nią otworem. Kama jest dumna z powodu swojej tożsamości i z ekscytacją zagłębia się w kulturę społeczności LGBT+. Sprawy komplikują się, kiedy Kama otrzymuje od siostry zaproszenie na ślub. Jest tylko jeden warunek – Kama ma przyjść bez partnerki. To uruchamia lawinę wydarzeń, które zmuszą Kamę i jej najbliższych do zmierzenia się z własnym lękiem i uprzedzeniami.
W najnowszej produkcji Stowarzyszenia Artystyczno – Społecznego FEERIA, przyjrzymy się sytuacji społecznej lesbijek w Polsce. Porozmawiamy o stresie mniejszościowym, oczekiwaniach społecznych i dyskryminacji, a także o komunikacji w związkach i o życiu w zgodzie ze sobą. Teatr Forum dzięki swojej interaktywnej formule, pozwala widzom wejść na scenę, przejąć rolę głównej bohaterki oraz zmierzyć się z jej wyborami. To od Was zależy, jak potoczą się jej losy!
Reżyseria: Małgorzata Polakowska, Jacek Panek
Obsada: Małgorzata Polakowska, Agnieszka Sprawka, Julianna Szczurkowska, Amelia Wasak, Filip Wójcik
Prowadzący: Jacek Panek
Opieka psychologiczna: Julianna Graczyk
Bilety: 15zł
przedsprzedaż online: bilety24.pl
Ilość miejsc ograniczona (7 osób + osoby w pełni zaszczepione).
Przed wydarzeniem będziemy prosić o okazanie Unijnego Certyfikatu Covid, bądź dokumenty potwierdzające status ozdrowieńca lub aktualny negatywny wynik testu na obecność wirusa.
_12 marca 2024
Wypełnij ankietę!
Stwórz z nami ofertę zajęć w domach kultury GAK! Podziel się Swoimi pomysłami i stwórz razem z...
Stwórz z nami ofertę zajęć w domach kultury GAK!
Podziel się Swoimi pomysłami i stwórz razem z nami przyjazne domy kultury w Gdańsku.
Wypełnij krótką ankietę i pomóż nam przygotować ciekawą ofertę zajęć artystycznych i wydarzeń kulturalnych w naszych domach kultury.
Odpowiedzi w ankiecie zajmą nie więcej niż 5 minut.
Twoja opinia jest dla nas ważna i pomoże nam przygotować atrakcyjną ofertę.
Czekamy na Twoje propozycje – Ankieta
Dziękujmy,
Gdański Archipelag Kultury
Wasze domy kultury w Gdańsku.
_12 października 2023
„Hołd dla wszystkich kobiet, które przyszły na ten świat przede mną” – wywiad z reżyserką Pauliną Eryką Masą
Rozmowa Wiktorii Bronk z reżyserką Pauliną Eryką Masą o spektaklu „W mojej ojczyźnie jedynym hymn...
12.10.2023
Wiktoria Bronk: Kiedy po raz pierwszy zetknęłaś się z twórczością Alejandry Pizarnik i jak to na Ciebie wpłynęło?
Paulina Eryka Masa: Jakiś czas temu natrafiłam na stwierdzenie Alejandry, w którym mówiła o tym „że poeta jest wspaniałym terapeutą. W tym znaczeniu, zadaniem poety jest uwolnić, oczyścić, naprawić. Napisać wiersz, to jak uleczyć podstawową ranę, otrzeć łzy. Bo my wszyscy jesteśmy poranieni”. Szybko wrzuciłam ten cytat na jeden z moich profili w mediach społecznościowych, a później myślałam nad nim i trawiłam słowa. Niedługo potem dotarło do mnie, że faktycznie Alejandra miała rację, a sama teza, którą postawiła poetka do dziś nie przestała we mnie rezonować. Pisanie jest dla mnie swego rodzaju katharsis. „W mojej ojczyźnie jedynym hymnem są krople łez” zbiegło się z okresem, w którym czułam się zniewolona, jak gdybym uwięziona była w jakiejś niepojętej dla mnie sytuacji bez wyjścia. Nie do końca rozumiałam, dlaczego się w niej w ogóle znalazłam, ani jak z niej uciec. Tkwiłam w niej, choć wszystko mówiło, że nie powinnam. Więc pisałam. A potem przyszłam na pierwszą próbę i poczułam ulgę. Spokój.
Są takie poetki, pisarki, twórczynie jak: Alejandra Pizarnik, Anaïs Nin, Anne Sexton, Sylvia Plath, Emily Dickinson, Angélica Liddell, z którymi nawiązuję jakiś dziwny rodzaj więzi. Dobieram je sobie trochę tak jakbym tworzyła swój własny krąg wiedźm. I może tylko po to, by w metaforyczny sposób pokazać, że jeśli ktoś chce palić na stosie czarownice to jednocześnie przyznaje, że magia istnieje.
WB: Skąd czerpałaś informacje o życiu i twórczości Alejandry Pizarnik?
PM: Głównie z zapisków Alejandry, biografii napisanej przez wybitną badaczkę twórczości Pizarnik – Cristinę Piñę, nagrań jej bliskich, wywiadów, poezji. Tak pozyskiwałam konkretne informacje. Ważne były dla mnie też moje pierwsze wrażenia po zetknięciu z danym materiałem. Zapisywałam to, co sama czuję i to, co myślę, że mogła czuć w danym momencie Alejandra. W ten sposób budowałam jej obraz, starając się myśleć nie o tym jak odbierali ją inni, a bardziej o tym, jak odbierała siebie ona sama. O tym, co działo się w niej, w którą stronę płynął jej potok myśli. Gdy pracuję nad opowieścią o danej poetce, zawsze staram się nawiązać z nią jakiś kontakt. W przypadku „Delty Wenus”, w której w biograficzny sposób opowiadałam o postaci Anaïs Nin, nie wyobrażałam sobie dnia bez spryskania się nazwanymi jej imieniem perfumami francuskiego domu mody Cacharel. Zagłębianie się w postać świętej Teresy zbiegło się w czasie z rozpoczęciem mojej nauki gry na kastanietach. Jak się potem okazało, nieświadomie przejęłam od wspomnianej świętej jedno z jej największych zainteresowań. Z Alejandrą długo miałam problem. Czułam jakiś trudny do pokonania dystans, niekiedy przeklinając ją za to, że nie daje mi żadnego znaku. Potem zrozumiałam, że wynikało to z tego, że Alejandra była najbardziej introwertyczną poetką z jaką miałam do czynienia w swojej twórczości. I chyba potrzebowała czasu, by zaufać mi, mojej wrażliwości i scenie.
WB: Czy w jakiś sposób utożsamiasz się z główną bohaterką?
PM: Utożsamiam się z każdą z moich bohaterek. Czytając pamiętniki Alejandry często towarzyszyła mi myśl „wiem, jak się czujesz”, „wiem, co masz na myśli”, „rozumiem cię”. W sztuce pojawia się fragment, w którym moja bohaterka mówi o potrzebie czułości i samotności jednocześnie, o miłości, która przestaje jej się jawić jako coś pięknego, w momencie, gdy już ją otrzyma i o potrzebie ucieczki od zwykłego życia. To chyba najbardziej dotykający mnie moment w całym spektaklu, bo to właśnie w nim Alejandra i ja jawimy się jako jedna i ta sama osoba.
WB: Premiera Twojej inscenizacji zbiegła się w czasie z dystrybucją filmu „Zielona granica” Agnieszki Holland. Rodzina Alejandry Pizarnik również przeżyła doświadczenia związane z emigracją, jak ten problem rezonuje w spektaklu?
PM: Rodzice Alejandry zdążyli uciec jeszcze przed wybuchem Drugiej Wojny Światowej najpierw do Paryża, potem do Argentyny. Pierwsze noce w Buenos Aires spędzili w hotelu dla imigrantów bez pieniędzy, bez znajomości języka, bez niczego. Jako, że Argentyna lat 40 XX wieku była krajem dość zamożnym i prosperującym, szybko udało im się poprawić swój status materialny. Mimo to, jak wspomina sama siostra Alejandry – Myriam – obie siostry miały od samego początku trudniej chociażby ze względu na barierę językową objawiającą się wyraźnym, obcym akcentem, która pojawiła się na etapie wczesnoszkolnym. W tym okresie zaczęły pojawiać się też u Alejandry pierwsze zaburzenia odżywiania i kompleksy związane z własnym wyglądem. Miała trądzik, nadwagę, jąkała się. To w krótkim czasie doprowadziło ją do nadużywania amfetaminy, która jakoby miała pomóc jej schudnąć. Wszystko to zaowocowało nieprzepracowanymi traumami z dzieciństwa, które odbiły się w dorosłym życiu na relacjach nie tylko rówieśniczych i rodzinnych, ale i miłosnych. Co więcej, sama Alejandra nazywana była raz Bumą, innymi razy Florą, Blímele albo Sashą. Pełna kompleksów gubiła się we własnej tożsamości nie wiedząc czy nazywać się Argentynką, Ukrainką, Polką czy może Żydówką. Mimo, że na świat przyszła już w Argentynie, myślami wciąż wracała do Równego. „Moją jedyną winą jest to, że nie pamiętam, gdzie odłożyłam pępowinę”, „Cała jestem holokaustem” – pisała. Nie doświadczyła holokaustu, ale nosiła ciężar doświadczeń własnych przodków, które w połączeniu z własnymi nieprzepracowanymi doświadczeniami doprowadziły ją w wieku trzydziestu sześciu lat do samobójstwa. W ostatnich słowach powie: „Nie chcę iść nigdzie indziej jak tylko na dno”. W naszym spektaklu opowiadamy w dość poetycki sposób o doświadczeniu emigracji przez pryzmat traum pokoleniowych, ale i traum w ogóle. Naszej Alejandry nie opuszczają katastroficzne wizje końca świata, zagłady tak samo jak nie opuściły one naszego polskiego społeczeństwa w momencie wybuchu pandemii. Ówczesne puste półki w sklepach to nic innego jak pokłosie traumatycznego i przepełnionego strachem doświadczenia Drugiej Wojny Światowej. I o tym właśnie między innymi mówimy: o bezsilności i bezradności wobec własnej historii.
WB: Co sprawiło Ci największą trudność podczas przygotowań?
PM: Chyba sam tekst. Zagłębianie się w czyjąś biografię to trochę też zagłębianie się w swoją własną historię, patrzenie na nią z boku, ale nigdy z dystansem. Szukanie punktów stycznych, dialogowanie, przepracowywanie doświadczeń. To też często żal i tęsknota. Niezrozumienie, zdenerwowanie, smutek i sentyment. Bardzo chciałam, by w monodramie tym wybrzmiały dwa głosy: Alejandry i mój. Na scenie będzie jedna postać, ale w rzeczywistości będą ich dwie, może trzy, a może i więcej. Zabrzmi to trochę nad wyraz patetycznie, ale ten spektakl to mój hołd do wszystkich kobiet, które przyszły na ten świat przede mną, z którymi dzielę te same doświadczenia, odczucia i emocje.
WB: Dlaczego to właśnie Teatr w Blokowisku jest miejscem, które wybrałaś na swoją premierę?
PM: Bardzo lubię tu wracać, móc tworzyć akurat na tej scenie. To jaką wolność przy jednoczesnym wsparciu otrzymuję od kuratora teatru Tomka Kaczorowskiego jest dla mnie niezwykle cenne i jestem mu za to bardzo wdzięczna. Poza tym, Teatr w Blokowisku wydaje mi się wyjątkowo ciekawym miejscem na teatralnej mapie Trójmiasta, które naprawdę serdecznie polecam odwiedzić każdemu.
WB: Czy po raz pierwszy współpracujesz z Matyldą Wojsznis i jaką relację udało Wam się wytworzyć na próbach?
PM: Z Matyldą poznałyśmy się na tegorocznym 41. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Zostałam zaproszona do Szkoły Filmowej PWSFTviT, by wziąć udział w warsztatach „Dramat w procesie rozwoju” współorganizowanych przez Agencję ADiT. Ideą warsztatów jest partnerska praca nad tekstem (autor, reżyser, aktorzy), która ostatecznie ma zaowocować czytaniem performatywnym. Tak też było i w tym przypadku. Wspólnie z reżyserem Mariuszem Biernackim i niezastąpioną dramaturżką Zosią Gustowską oraz studentami wydziału aktorskiego pracowaliśmy nad moim tekstem „Samotność przestrzeni”, który oscyluje wokół postaci Sylvii Plath, jej alter ega Esther i Emily Dickinson, poruszając przy tym temat choroby afektywnej dwubiegunowej. Matyldzie przypadła rola tej drugiej i sprawdziła się w niej do tego stopnia, że do dziś zdarza mi się mówić do niej imieniem mojej bohaterki. Zazwyczaj zaczynam próby od opowiedzenia własnej historii. To jedyny moment poza pisaniem tekstu i stanu zakochania, w którym tak obnażam się przed drugim człowiekiem. Odrzucam wtedy wstyd i obawy starając się zracjonalizować współtwórcom to, co do tej pory powstało. Opowiadam o tym, co łączy mnie z bohaterką i pytam w czym odnajdują oni siebie. Z Matyldą miałyśmy wiele rozmów o sobie, o naszych doświadczeniach, emocjach, odczuciach i myślę, że wytworzył się między nami jakiś rodzaj siostrzanej intymności, a przede wszystkim szczerości.
WB: Co Twoim zdaniem ten monodram oferuje współczesnemu odbiorcy?
PM: Myślę, że każdemu ma on do zaoferowania, co innego. Ile ludzi, tyle doświadczeń, tyle spojrzeń na świat, ale myślę też, że poza tematem nieprzepracowanych traum, opowiadamy w nim też o doświadczeniu kobiecości, o tym, że czasami można czuć się słabą i słabym, o tym, że można odpuścić, gdy zaczyna się odczuwać dyskomfort lub niepewność, a przede wszystkim o tym, że mamy prawo do tęsknoty i stawiania granic, a nadrzędną wartością jest szacunek do drugiego człowieka. Być może nasz spektakl da komuś siłę do skierowania się w stronę, dalekiego od patriarchalnej wizji świata, zdrowego egoizmu. Taką mam nadzieję.
***
Spektakl „W mojej ojczyźnie jedynym hymnem są krople łez” autorstwa i w reżyserii Pauliny Eryki Masy będzie miał swoją prapremierę już 16.10.2023 o 19:00 w ramach cyklu Teatr w Blokowisku GAK Plama (Gdańsk-Zaspa, Pilotów 11). Bilety na premierę dostępne są TUTAJ.
***
Spektakl zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego.
***
Paulina Eryka Masa – iberystka, tłumaczka i dramatopisarka. Absolwentka Iberystyki ze specjalizacją translatoryczną w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W 2016 uzyskała dyplom Título de Bachiller nadawany przez Ministerstwo Edukacji, Kultury i Sportu Hiszpanii, a w 2019 otrzymała stypendium Rektora Uniwersytetu Gdańskiego dla najlepszych studentów. Studiowała też Italianistykę i Wiedzę o Teatrze. Stale współpracuje z zarówno hiszpańskimi, jak i południowoamerykańskimi uznanymi autorami takimi jak Lola Blasco, Paco Bezerra, Carla Zúñiga Morales, Dario Facal, Alfredo Staffolani czy Victor Sánchez Rodriguez. Współpracuje również z miesięcznikiem „Dialog” jako tłumaczka i autorka tekstów poświęconych dramaturgii najnowszej. Jej przekład monodramu pt. Spowiedź Don Kichota Loli Blasco wystawiony został w prapremierowo w Teatrze przy Stole w Dworku Sierakowskich w Sopocie w reżyserii i w wykonaniu Krzysztofa Gordona. Współpracowała jako konsultantka z zakresu języka włoskiego przy spektaklu Awantura w Chioggi w reżyserii Pawła Aignera w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku oraz współtworzyła spektakl La Pasionaria w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. W styczniu 2022 roku zrealizowała wraz z choreografem Tobiaszem Sebastianem Bergiem oraz aktorami Urszulą Kobielą i Michałem Jarosem czytanie performatywne Groomingu Paco Bezerry w ramach cyklu PC Drama w Klubie Żak w Gdańsku. W listopadzie 2022 roku napisała i zrealizowała czytanie performatywne Delty Wenus w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańsk. Jest dwukrotną półfinalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Zajmuje się przede wszystkim poetyką teatralną Angeliki Liddell.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
wd | 1 tydzień | Cookie od Facebooka. Okres ten pokazuje długość, w którym usługa może przechowywać i/lub odczytywać określone dane z Twojego komputera za pomocą pliku cookie, piksela, interfejsu API, śledzenia bez plików cookie lub innych zasobów. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 miesiące | Cookie od Facebook. Do przechowywania i śledzenia wizyt na stronach internetowych. |
Datr | 2 lata | Cookie od Facebook, aby zapewnić zapobieganie oszustwom. |
Sb | 2 lata | Cookie od Facebook. Do przechowywania danych przeglądarki. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analityka | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę RODO Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analityka”. |
cookielawinfo-checkbox-funkcjonalny | 11 miesięcy | Plik cookie jest ustawiany przez zgodę na pliki cookie RODO, aby rejestrować zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”. |
cookielawinfo-checkbox-inne | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę RODO Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne”. |
cookielawinfo-checkbox-niezbedny | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę RODO Cookie Consent. Pliki cookie służą do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Niezbędne”. |
cookielawinfo-checkbox-wydajnosc | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę RODO Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”. |
CookieLawInfoConsent | 11 miesięcy | CookieLawInfoConsent — rejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i stan CCPA. Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 miesięcy | Plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę RODO Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych. |
wfwaf-authcookie | 11 godzin | Do czego służy: Ten plik cookie jest używany przez zaporę sieciową Wordfence do sprawdzania możliwości bieżącego użytkownika przed załadowaniem WordPressa. Kto otrzymuje ten plik cookie: Jest ustawiony tylko dla użytkowników, którzy są w stanie zalogować się do WordPress. Jak pomaga ten plik cookie: Ten plik cookie umożliwia zaporze Wordfence wykrywanie zalogowanych użytkowników i zapewnianie im zwiększonego dostępu. Pozwala także Wordfence wykrywać niezalogowanych użytkowników i ograniczać ich dostęp do bezpiecznych obszarów. Plik cookie informuje również zaporę ogniową, jaki poziom dostępu ma odwiedzający, aby pomóc zaporze ogniowej podejmować mądre decyzje o tym, komu zezwolić, a komu zablokować. |
wp-settings-1 | 12 miesięcy | WordPress używa tego pliku cookie, aby dostosować widok interfejsu administratora, a być może także głównego interfejsu witryny. |
wp-settings-time-1 | 12 miesięcy | WordPress używa tego pliku cookie, aby dostosować widok interfejsu administratora, a być może także głównego interfejsu witryny. |